additional reading tokyo hot busty aubrey kate on massage table. european babe gets licked. phim heo angelina valentine tattooed vixen. http://desigirlsfuckvidz.com

🌍 World

Researchers Report Oceanic Internal Waves Generated by Tonga Volcano Eruption

باحثون يرصدون موجات داخلية بالمحيطات ناتجة عن ثوران بركان تونغا

QNA

Beijing: Chinese researchers from the Institute of Oceanology and the Center for Ocean Mega-Science have discovered the oceanic internal waves generated by the Tonga volcano eruption.

Satellites captured the eruption of the volcano and the atmospheric turbulence it generated around the globe.

Using the satellite images, the researchers observed clear internal wave packets propagating in different directions.

The study shows that volcanic eruptions not only cause fluctuations in the atmosphere but also trigger dynamic processes such as internal waves in the ocean.

Internal waves are widely distributed at the marginal seas or continental shelves, and they have an amplitude of up to hundreds of meters and wave crests of several hundreds of kilometers, and affect ocean environments significantly. However, the internal waves are rarely observed in open ocean areas because of the strong dispersion effect in the deep ocean.

On Jan. 15, 2022, the enormous underwater volcano Tonga erupted in the Kingdom of Tonga in the Pacific Ocean, reaching a height of about 1,800 meters and a width of 20 km, and led to the spread of strong tremors in half the world.

The volcano consists of two small uninhabited islands, Hunga Ha?apai and Hunga Tonga, about 100 meters above sea level and 65 km north of Nuku’alofa, capital of Tonga.

The volcano has been active over the past few decades, in 2009, 2014, and 2015, hot jets of magma and steam erupted through the waves, but those eruptions were small compared to the events of January 2022, which scientists found can occur about once every thousand years.

قنا

بكين: رصد باحثون من معهد/علم المحيطات ومركز العلوم الكبرى للمحيطات/ في الصين ، الموجات المحيطية الداخلية الناتجة عن ثوران بركان / تونغا /.

والتقطت الأقمار الصناعية ثوران البركان والاضطرابات الجوية التي أحدثها حول العالم، وباستخدام صور الأقمار الصناعية لاحظ الباحثون حزم موجات داخلية واضحة تنتشر في اتجاهات مختلفة.

وتظهر الدراسة أن الانفجارات البركانية لا تسبب تقلبات في الغلاف الجوي فحسب ، بل تؤدي أيضا إلى إطلاق عمليات ديناميكية مثل الموجات الداخلية في المحيطات.

وتنتشر الموجات الداخلية على نطاق واسع في البحار الهامشية أو الأرفف القارية ، ويبلغ مدى اتساعها مئات الأمتار وتصل قمم أمواجها إلى عدة مئات من الكيلومترات، وتؤثر الموجات على بيئات المحيطات بشكل كبير.. ولكن نادراً ما تلاحظ الموجات الداخلية في مناطق المحيط المفتوحة بسبب تأثير التشتت القوي في أعماق المحيط.

يشار إلى أنه في 15 يناير من عام 2022 انفجر بركان /تونغا/ الهائل تحت الماء في مملكة /تونغا/ في المحيط الهادي، وبلغ ارتفاعه نحو 1800 متر وعرضه 20 كيلومترا وأدى إلى انتشار هزات قوية في نصف العالم.

ويتكون البركان من جزيرتين صغيرتين غير مأهولتين هما “هونغا-هاباي” و”هونغا-تونغا” على ارتفاع نحو 100 متر فوق مستوى سطح البحر وعلى بعد 65 كيلومترا شمال نوكوالوفا عاصمة /تونغا/.

وقد نشط البركان على مدى العقود القليلة الماضية وذلك في أعوام 2009 و2014 و2015، وانفجرت نفاثات ساخنة من الصهارة والبخار عبر الأمواج إلا أن تلك الانفجارات كانت صغيرة بالمقارنة مع أحداث يناير 2022 التي وجد العلماء أنها يمكن أن تحدث مرة واحدة كل ألف عام تقريبا.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.

wild fingering with love tunnel fucking.website
free xxx
sextop yaela vonk and kyla.

Back to top button