Specialists and Islamic preachers to Al-Sharq: For these reasons abortion cannot be a personal decision
أطباء مختصون ودعاة لـ الشرق: لهذه الأسباب لا يمكن أن يكون الإجهاض قراراً شخصياً
Al-Sharq – WGOQatar TRanslations
Doha: A number of specialists and Islamic preachers confirmed that abortions or miscarriages have many causes and factors that determine them such as the existence of birth defects affecting the life of the fetus or if the pregnancy is threatening the life of the mother, and that there are some pregnancies in which it is recommended to abort or miscarry the fetus, especially if the birth defect is impossible to live with, pointing out that there are congenital abnormalities that the fetus can live with and they do not affect his/her life, in which case the abortion is not medically permissible or lawful in Islamic Law.
Stressing that the decision to have an abortion is by no means taken by the parents, but should be issued by a medical and Sharia committee that assesses the condition of the mother and the foetus from a medical perspective and the extent to which their lives would be affected by the continuation of pregnancy, thereby subjecting the medical and health assessment of the cases to the Islamic Provisions.
The specialists said that some ask: Why is the decision to have an abortion not a personal decision?, and said that the decision to miscarry is about ending the life of a soul, so the decision must be a correct decision and the possibility of error is zero, and stressed that abortion requires a medical and Islamic committee of trusted individuals to consider the case of the pregnant woman and the case of the fetus, and pointed out that if medicine proves certainly the risk of pregnancy on the pregnant mother the fetus is miscarried.
They added: Some find that there is turmoil in some deformities or disabilities which the fetus can live with, but the parents reject the fetus, in which case the opinion of the parents is also not taken for Islamic reasons that prohibit taking the fetus life after the infusion of the soul, i.e. after the 120 days on which the Shariah builds its decision.
الشرق
الدوحة: أكد عدد من الأطباء المختصين والدعاة أن عمليات الإجهاض أو اسقاط الأجنة لديها مسببات وعوامل كثيرة تحددها من قبيل وجود عيوب خلقية تؤثر على حياة الجنين او اذا كان الحمل مهددا لحياة الأم، وان هناك بعض حالات الحمل يُنصح فيها بالاسقاط أو الإجهاض خاصة لو كان التشوه يستحيل معه الحياة، لافتين إلى أن هناك تشوهات يستطيع الجنين أن يعيش بها ولا تؤثر على حياته وفي هذه الحالة فإن عملية الإجهاض لا تجوز طبيا وبالضرورة شرعيا. مشددين على أن قرار الإجهاض لا يتخذه الوالدان بأي حال من الأحوال وإنما ينبغي أن يصدر من قبل لجنة طبية وشرعية تقوم بتقييم حالة الأم والجنين من منظور طبي ومدى تأثر حياتهما باستمرار الحمل من عدمه، ومن ثم إخضاع تقييم الحالتين طبيا وصحيا للأحكام الشرعية.
وقال المختصون إن البعض يتساءل: لماذا قرار إجهاض الأجنة ليس قرارا شخصيا؟، وقالوا إن قرار إسقاط الأجنة يتعلق بإنهاء حياة روح، لذا لابد أن يكون القرار قرارا صحيحا واحتمالية الخطأ فيه صِفرا، وأكدوا أن إسقاط الأجنة يتطلب لجنة طبية وشرعية من الثقات تنظر في حالة السيدة الحامل وفي حالة الجنين، ولفتوا إلى أنه إذا ما أثبت الطب يقينا خطر الحمل على الأم الحامل يتم إسقاط الجنين.
وأضافوا: إن البعض يجد أن هناك لغطا في بعض التشوهات أو الإعاقات التي يستطيع فيها الجنين الحياة إلا أن الوالدين يرفضان الجنين، ففي هذه الحالة أيضا لا يؤخذ رأي الوالدين لأسباب شرعية تُحرم إزهاق روح هذا الجنين بعد نفخ الروح أي بعد الـ 120 يوما التي عليها يبني الشرع قراره.