additional reading tokyo hot busty aubrey kate on massage table. european babe gets licked. phim heo angelina valentine tattooed vixen. http://desigirlsfuckvidz.com

📌 Featured😎 LifeStyle📱 Technology

What disrupted Facebook platforms? Are you still wondering? Here’s the full story

ما الذي عطّل منصات فيسبوك؟ هل مازلت تتساءل؟ إليك القصة كاملةً

Al Jazeera

At a time when more than 2.75 billion people a day rely on Facebook’s service group to communicate, do business and consume news, all the company’s services went down monday evening, as Facebook, Whatsapp or Instagram were no longer accessible. What are the possible causes of this global outage?

According to al-Jazeera, the bug began when domain name system records, written in the acronym DNS, became inaccessible, and DNS is what could be simplifiedly described as an Internet phone book, It translates the names of the sites we write in the URL box in the internet browser such as “facebook.com” to ip addresses, where those sites reside, and when the DNS crashes, the web browser cannot find the desired website.

DNS breakdowns are also common enough, which is why some websites sometimes crash and become inaccessible, and can occur for many technical reasons, usually related to settings problems, and can generally be easily resolved. But in the case of Facebook, something more serious seems to have happened.

Another possibility is the separation of the router of the so-called Border Gateway Protocol or BGP from the Internet.

BGP is like an Internet mail service. When someone wants to access online data, BGP tries to find the fastest possible way to access it, and without BGP’s ways on Facebook, it will be impossible for anyone outside the network to access their DNS servers, so the data will have no access to Facebook, Instagram, WhatsApp or Oculus VR servers.

According to technology site Ars Technica, a Reddit social media user who claims to be a Facebook employee assumes that network engineers were pushing for changes in settings that accidentally shut down the system, in which case local data center technicians with effective access to routers are the only ones with the ability to fix the bug, and this person asserts that the malfunction is not the result of an electronic attack.

Facebook, for its part, evaded identifying the origin of the direct flaw that led to a global outage in its services and blamed a problem of changing the settings of routers in its network, saying that these changes disrupted traffic between the company’s data centers. It confirmed that it had found no evidence that user data had been compromised during that break.

Facebook CEO Mark Zuckerberg apologized on his Facebook page after the network was restored and wrote, “Sorry for the turmoil today, I know how dependent you are on our services to stay in touch with the people you care about.”

While WhatsApp turned to its rival Twitter to apologize, it wrote: “We apologize to everyone who has not been able to use WhatsApp today. We’ve started running WhatsApp slowly and carefully again. Thank you so much for your patience. We will continue to keep you updated when we have more information to share.”

الجزيرة

في الوقت الذي يعتمد على مجموعة خدمات فيسبوك أكثر من 2.75 مليار شخص يوميا للتواصل والقيام بأعمال تجارية واستهلاك الأخبار انقطعت مساء أمس الاثنين كافة خدمات الشركة عن هؤلاء الأشخاص جمعيا بدون استثناء، حيث لم يعد متاحا الوصول إلى “فيسبوك” (Facebook) أو “واتساب” (Whatsapp) أو “إنستجرام.. فما الأسباب المحتملة لهذا الانقطاع العالمي؟.

وفقا للجزيرة فقد بدأ الخلل عندما أصبحت سجلات “نظام أسماء النطاقات” (Domain Name System) -وتكتب اختصارا “دي إن إس” (DNS)- لا يمكن الوصول إليها، والـ”دي إن إس” هو ما يمكن وصفه بشكل مبسط بأنه دليل هاتف الإنترنت، فهو الذي يترجم أسماء المواقع التي نكتبها في خانة العنوان “يو آر إل” (URL) في متصفح الإنترنت مثل “facebook.com” إلى عناوين “بروتوكول الإنترنت” (IP addresses)، حيث تقطن تلك المواقع، وعندما يتعطل الـ”دي إن إس” لا يستطيع متصفح الويب العثور على موقع الويب المطلوب.

كما تعتبر أعطال الـ”دي إن إس” شائعة بشكل كاف، وهي السبب الذي يبرر تعطل بعض مواقع الويب في أحيان وعدم القدرة على الوصول إليها، ويمكن لهذه الأعطال أن تحدث لأسباب تقنية عديدة، وعادة ما تكون ذات صلة بمشاكل في الإعدادات، ويمكن بشكل عام حلها بسهولة. لكن في حالة فيسبوك يبدو أن شيئا أكثر خطورة قد حصل.

أما الاحتمال الآخر فهو انفصال راوتر (موزع) ما يعرف بـ”بروتوكول البوابة الحدودية” (Border Gateway Protocol) أو “بي جي بي” (BGP) عن الإنترنت.

و”بي جي بي” أشبه بخدمة البريد الخاصة بالإنترنت، فعندما يريد شخص الوصول إلى بيانات عبر الإنترنت، يحاول نظام “بي جي بي” إيجاد أسرع طريق ممكنة للوصول إليه، وبدون طُرق “بي جي بي” في شبكة فيسبوك، سيستحيل على أي أحد خارج الشبكة الوصول إلى خوادمها الخاصة بنظام أسماء النطاقات، وبالتالي لن تكون للبيانات وسيلة للوصول إلى خوادم تطبيقات “فيسبوك” أو “إنستغرام” أو “واتساب” أو “أوكولوس في آر”.

ووفقا لموقع “آرس تكنيكا” (Ars Technica) المتخصص بالتقنية، فإن أحد مستخدمي خدمة “ريديت” (Reddit) للتواصل الاجتماعي -والذي يدعي أنه موظف في فيسبوك- يَفترض أن مهندسي شبكات كانوا يدفعون نحو تغييرات في الإعدادات والتي تسببت بطريق الخطأ بقفل النظام، وفي هذه الحالة فإن تقنيي مركز البيانات المحليين والذي يملكون وصولا فعليا للراوترز (الموزعات) هم الوحيدون الذي يملكون القدرة على إصلاح الخلل، ويؤكد هذا الشخص أن العطل ليس نتيجة هجوم إلكتروني ما.

بدورها تهربت فيسبوك من تحديد أصل الخلل المباشر الذي أدى لانقطاع عالمي في خدماتها وألقت باللوم على مشكلة بتغيير إعدادات أجهزة الراوترز (الموزعات) في شبكتها، وقالت إن هذه التغييرات عطلت حركة المرور بين مراكز بيانات الشركة. مؤكدة أنها لم تعثر على دليل على تعرض بيانات المستخدمين للاختراق خلال فترة الانقطاع تلك.

هذا واعتذر الرئيس التنفيذي لفيسبوك مارك زوكربيرغ على صفحته بفيسبوك بعد استعادة الشبكة وكتب يقول “آسف على الاضطراب اليوم، أعلم مدى اعتمادكم على خدماتنا للبقاء على اتصال مع الأشخاص الذين تهتمون بهم”.

في حين لجات واتساب إلى منافستها خدمة تويتر لتعتذر وكتبت تقول “نعتذر لكل شخص لم يتمكن من استخدام واتساب اليوم. لقد بدأنا في تشغيل واتساب ببطء وبعناية مرة أخرى. شكرا جزيلا لصبركم. سنواصل اطلاعكم على آخر المستجدات عندما يكون لدينا المزيد من المعلومات لمشاركتها”.

Like
Like Love Haha Wow Sad Angry
4
Show More

Related Articles

Leave a Reply

Your email address will not be published.

wild fingering with love tunnel fucking.website
free xxx
sextop yaela vonk and kyla.

Back to top button