World Halal Day 0 45

Qatar Chamber to host World Halal Day

Qatar Chamber and the United World Halal Development have signed an agreement under which the Chamber will host the World Halal Day on November 1, 2018.

This came on the sidelines of the participation of the Qatar Chamber in the activities of the World Summit of Halal held in Istanbul, Turkey.

It is an international halal conference celebrated on November 1 each year with the objectives: Food for All, United against Hunger, Preserve the Nature and striving to build a one Human Community.

Qatar Chamber Chairman Sheikh Khalifa bin Jassim Al Thani affirmed the importance of holding this international day in Doha encourages food, cosmetics, travel and tourism, infrastructure companies, to invest in Qatar, as part of preparations for the World Cup 2022.

The World Halal Day aims to create an in depth understanding on Halal and enhancing its trade. It raises the awareness on the current issues and concerns related to Halal economy and preventive measures, he added.

He noted that the conference provides a good a platform for the key players of Halal market, gurus and leaders of the industry sectors from around the world to explore huge potentials of Halal industry and the creative yields of its market through this B2B platform.

Sheikh Khalifa pointed out that halal market is growing rapidly to reach $4 trillion in the world, urging the OIC countries to activate their contribution to the halal market, especially as their share is only about 20 percent of the total worlds halal trade.

قطر تستضيف “القمة العالمية للحلال” نوفمبر 2018

وقعت غرفة قطر ومؤسسة “يونايتد وورلد حلال ديفلوبمنت”، اتفاقية تعاون تقوم بموجبها الغرفة باستضافة وتنظيم مؤتمر القمة العالمية للحلال في مطلع شهر نوفمبر من العام 2018.

جاء ذلك على هامش مشاركة غرفة قطر في فعاليات “القمة العالمية للحلال” التي عقدت في مدينة إسطنبول التركية، وهي القمة التي تعقد في شهر نوفمبر من كل عام لتحقيق مجموعة من الأهداف من بينها الاتحاد ضد الجوع، والتأكيد على أن الغذاء للجميع، والحفاظ على الطبيعة، والسعي لبناء مجتمع عالمي واحد.

وقال سعادة الشيخ خليفة بن جاسم بن محمد آل ثاني رئيس غرفة قطر، في بيان صدر عن الغرفة اليوم، إن استضافة هذا الحدث العالمي في الدوحة، من شأنها أن تساعد في تشجيع الشركات القطرية وشركات الأغذية والمشروبات الدولية ومستحضرات التجميل والأدوية والسفر والسياحة، فضلا عن شركات البنية التحتية، على الاستثمار في قطر، وذلك في إطار الاستعدادات لمونديال كأس العالم 2022.

وأشار في تصريح إثر توقيع الاتفاقية، إلى أن الهدف الأساسي لليوم العالمي للحلال يتمثل في تعزيز التجارة الحلال، وخلق الوعي حول القضايا الحالية والمخاوف المتعلقة باقتصاد الحلال ووضع خطة للإجراءات العلاجية أو التدابير الوقائية، لافتا إلى أن الترويج التجاري في “قمة الحلال” يتم من خلال إنشاء منصات لعرض المنتجات والخدمات الحلال من جميع أنحاء العالم مع فرص التواصل الثنائي بين المشترين والموردين.

وأوضح أن سوق منتجات الحلال شهدت توسعا ملحوظا خلال الفترة الأخيرة، حيث بات يصل حجمها إلى حوالي 4 تريليون دولار في العالم، منوها إلى ضرورة أن تقوم الدول الأعضاء بمنظمة التعاون الإسلامي بزيادة نشاطها في هذا السوق، إذ لا تزيد حصتها منه عن نسبة 20 بالمائة في الوقت الحالي.

وأشار إلى أن معرض منتجات الحلال، الذي تم تنظيمه على هامش القمة، أتاح فرصا جيدة للتعاون بين الدول الأعضاء في منظمة التعاون الإسلامي وإزالة العقبات التي تواجه تنمية التجارة البينية من أجل النهوض بها إلى المستويات المطلوبة، مشددا على أهمية دور القطاع الخاص في أخذ زمام المبادرة لتحفيز التبادل التجاري بين هذه الدول.

وعقدت على هامش القمة العالمية للحلال التي شارك فيها ممثلون عن 57 دولة في مدينة إسطنبول، النسخة الخامسة لمعرض منتجات الحلال للدول الأعضاء في منظمة التعاون الإسلامي “إكسبو حلال 2017″، حيث تنوعت المنتجات المعروضة بين الأغذية الحلال، والسياحة الإسلامية، والتمويل الإسلامي، والكيمياء الحلال، ومستحضرات التجميل والأدوية.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *