13-week language course

HBKU centre offers 13-week language course

13 Sep 2017 0 comment
13-week language course

The Language Center at the Translation and Interpreting Institute (TII), part of Hamad Bin Khalifa University’s (HBKU) College of Humanities and Social Sciences (CHSS), centre will offer interested participants in Qatar the opportunity to learn one of seven languages, over a 13-week period, at the Liberal Arts and Science (LAS) Building in Education City.

Language courses offered this fall include Arabic, French, Spanish, Portuguese, German, Italian, and Chinese (Mandarin).

All courses are scheduled to start on September 24 and will conclude by December 14.

The institute will be hosting an information session about the upcoming fall semester courses on September 18, at 5pm, in Education City’s LAS Building, giving those who aspire to learn a new language a better understanding of how the courses can be beneficial for their personal and professional development. During the session, which is open to the public, attendees will get a free miniature lesson from professional instructors at TII. Administrators will also be available to answer any questions from participants.

Dr Amal Al Malki, founding dean of the College of Humanities and Social Sciences, said, “At HBKU, we focus on the holistic development of our students and the wider resident community in Qatar. Learning new languages is an essential part of developing human capacity in the country so that we can successfully function in today’s interconnected global economy.”

HBKU offers language classes to enable the students to enrich their experience of a given culture, or to assist in their professional growth at a local and international level. Imane Ayoub, who studied the Portuguese language, said, “I’m happy to say that, after six months of studying at TII, I’m now able to speak with my fiancé and his family in Portuguese.”

Daniela Cocan, another student who took the Arabic class at the centre, said that the opportunity had a profound impact on her understanding of the language and of Arab culture.

دورات لتعليم اللغات بمعهد دراسات الترجمة بجامعة حمد بن خليفة

يعتزم مركز اللغات التابع لمعهد دراسات الترجمة في كلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة حمد بن خليفة، إطلاق دورات تعليم اللغات لفصل الخريف في وقت لاحق من الشهر الجاري.

ويتيح المركز للطلاب الفرصة لتعلم واحدة من بين سبع لغات على مدى ثلاثة عشر أسبوعاً، وذلك في مبنى الآداب والعلوم داخل المدينة التعليمية.

وتشمل دورات اللغات المقدّمة لخريف هذا العام كلاً من اللغات: العربية، والفرنسية، والإسبانية، والبرتغالية، والألمانية، والإيطالية، والصينية (الماندرين). ومن المقرر أن تُقام جميع الدورات من 24 سبتمبر وحتى 14 ديسمبر.

وسيستضيف المعهد، يوم 18 سبتمبر، جلسة تعريفية عن الدورات الدراسية المقبلة لموسم الخريف، وذلك في مبنى الآداب والعلوم في المدينة التعليمية بهدف تقديم لمحة عن الدورات المتوفرة في مركز اللغات للطلاب الراغبين بتعلم لغة جديدة، وتقديم فهم أفضل عن دور هذه الدورات في التنمية الشخصية والمهنية. 

وسيتمكّن الحاضرون خلال هذه الجلسة التعريفية من المشاركة في دورة مجانية مصغّرة يقدمها أساتذة متخصصون في معهد دراسات الترجمة، وسيكون فريق العامل حاضراً للإجابة عن أسئلة المشاركين.

وفي هذا الصدد، قالت الدكتورة أمل المالكي، العميدة المؤسسة لكلية العلوم الإنسانية والاجتماعية بجامعة حمد بن خليفة: «نحن نركّز في جامعة حمد بن خليفة على التطوير الشامل لطلابنا والمجتمع الواسع من المقيمين في دولة قطر. ويعتبر تعلّم لغات جديدة جزءاً أساسياً من تنمية القدرات البشرية في الدولة؛ إذ يتيح لنا أن نعمل بنجاح ضمن الاقتصاد العالمي الحالي المترابط. كما يُسهم اكتساب لغة جديدة في الارتقاء برحلة الفرد نحو تحقيق النجاح على الصعيد المهني، وعلى صعيد مزاولة النشاط التجاري، وتطوير السياسات عبر القطاعات الاقتصادية، مما يعزّز آفاق النمو».

وتقدّم جامعة حمد بن خليفة دورات اللغات لتمكين المقيمين من إثراء خبراتهم ضمن ثقافة معينة، أو لدعم تطورهم المهني على المستويين المحلي والدولي. وتقول إيمان أيوب، وهي طالبة في اللغة البرتغالية: «يسعدني القول بأنّني بعد ستة أشهر من الدراسة في معهد دراسات الترجمة، أصبحت قادرةً على التحدث مع خطيبي وعائلته باللغة البرتغالية».

ومن جانبها، أكدت دانييلا كوكان، وهي طالبة شاركت في دورة اللغة العربية في المركز، بأنّ هذه الفرصة تركت أثراً عميقاً على فهمها للغة والثقافة العربية. وأضافت كوكان: «كانت جودة التدريس مميزة واحترافية جداً نظراً لوجود أساتذة يتمتعون بمستويات عالية من الاستعداد والنشاط والحيوية».

تستقبل الدورات التعليمية في مركز اللغات بجامعة حمد بن خليفة أي شخص فوق سن الثامنة عشرة، ويرغب بتعلم لغة جديدة. وجديرٌ بالذكر أن الدورات مصممة خصيصاً لتناسب المستويات التعليمية المتنوعة، وتتراوح من المستوى المبتدئ وحتى المتقدم. وقالت الدكتورة ميلينا سافوفا، مديرة مركز اللغات: «إنّ فلسفة التعلّم مدى الحياة متأصّلة في مركز اللغات. ومع تنامي المدن المتعددة الثقافات اليوم، أصبح هناك إدراك أكبر لأهمية التعلّم خارج الفصول الدراسية. ويشمل هذا إتقان لغات متعددة، مما يسهّل التواصل بسلاسة بين العملاء، وزملاء العمل، والشركاء. وسيكون الحاضرون في الدروس المصغّرة في 18 سبتمبر قادرين على تجربة أساليب التدريس لدينا، والاطلاع على مجموعة متنوعة من اللغات، والتفاعل مع الأساتذة». كما أعلن مركز اللغات عن قائمة الدورات لفصلي الربيع والصيف من عام 2018، والتي تتضمن اللغات العربية، والفرنسية، والإسبانية، والبرتغالية، والألمانية، والإيطالية، والصينية (الماندرين) ، وتبدأ دورات الربيع في شهر يناير وتمتد لثلاثة عشر أسبوعاً، في حين أن دورات الصيف تبدأ بحلول نهاية شهر أبريل وتستمر من أربعة إلى ستة أسابيع.;

Leave your comments

Post comment as a guest

0 / 300 Character restriction
Your text should be less than 300 characters
terms and condition.
Comments | Add yours
  • No comments found

QUALITY MATTERS



Connect with WGOQ

Get Free News Letters!

  • Breaking News Alerts
  • Business News Alerts
  • Events Alerts
  • Advertising Offers Alerts

Contact us

Website security, detecting malwares on the website and removal services, website backup services, daily website file scanning and file changes monitoring

CONTACT ME!

 What's Goin On Qatar

  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  www.wgoqatar.com 
  West-bay Palm tower B 1905
         

Place your AD here!

Contact us for special offers and advertising packages!