‘Rights of elderly a top priority’

‘Rights of elderly a top priority’

13 Sep 2017 0 comment
‘Rights of elderly a top priority’

Qatar has affirmed that it attaches great importance to the human rights of the elderly and considers it as one of the main priorities of the governmental and non-governmental national efforts.
Qatar in this regard adopted legislations protecting the rights of this category and established relevant institutions such as the Elderly Empowerment and Care Centre (Ehsan).
This came in a speech delivered by Qatar’s first secretary at the Permanent Mission to Geneva, Maha al-Mudadi, during the interactive dialogue with the independent expert on the full enjoyment of all human rights by the elderly at the 36th session of the Human Rights Council in Geneva, being held from
September 11 to 29.
Al-Mudadi said that assistive technology and technology based on automatic control could contribute to enabling older persons to live in dignity, independence and on an equal basis with others without any discrimination.
This technology should enhance the opportunities for social interaction for the elderly and encourage them to become more connected and integrated into the family and society, as well as helping them participate fully in all aspects of life.
This technology, she said, should not be used to neglect, exclude and isolate the elderly from their natural surroundings and family environment, which are contrary to the values of humanity of affection and compassion.
Qatar had integrated the rights of elderly people into all relevant national strategies. For example, she said, the Ministry of Transport and Communications launched Wasla Intergenerational ICT Learning Programme as an innovative initiative aimed at enabling elderly people to benefit from digital technology by providing them with ICT skills with the help of their sons and younger relatives.
She pointed out that Wasla programme is being implemented through holding training courses organised by Tamkeen Center, in co-operation with Mada Assistive Technology Centre. “Through these courses, the elderly are able to rely on themselves in the field of technological development, invest their time in productive work, overcome the challenges they face, and exercise their natural right to communicate with all
members of society.”

قطر تؤكد أنها تولي أهمية كبيرة لحقوق الإنسان للمسنين

أكدت دولة قطر أنها تولي أهمية كبيرة لحقوق الإنسان للمسنين وتعتبرها إحدى الأولويات الرئيسية في الجهود الوطنية الحكومية وغير الحكومية، واعتمدت في هذا الصدد التشريعات التي تحمي حقوق هذه الفئة، كما أنشأت المؤسسات المعنية كمركز تمكين ورعاية كبار السن إحسان.

جاء ذلك في كلمة دولة قطر التي ألقتها مها المعضادي السكرتير الأول لدى الوفد الدائم بجنيف خلال الحوار التفاعلي مع الخبيرة المستقلة المعنية بمسألة تمتع المسنين بجميع حقوق الإنسان، في إطار الدورة السادسة والثلاثين لمجلس حقوق الإنسان، المنعقدة بجنيف في الفترة ما بين 11 ــ 29 سبتمبر الجاري.

وقالت مها المعضادي إن التكنولوجيا المساعدة والتكنولوجيا القائمة على التحكم الآلي يمكن أن يسهما في تمكين كبار السن من العيش بكرامة واستقلالية وعلى قدم المساواة مع الآخرين دون أي تمييز .

واعتبرت أن هذه التكنولوجيا يجب أن تعزز من فرص التفاعل الاجتماعي للمسنين وتعينهم على مزيد من التواصل والاندماج في الأسرة والمجتمع والمشاركة بشكل كامل في جميع جوانب الحياة، لا أن تكرس لإهمالهم وإقصائهم وعزلهم عن محيطهم وبيئتهم الأسرية الطبيعية، الشيء الذي يتنافى مع قيم الإنسانية المتمثلة في المودة والرحمة.

وأشارت الى أن الدولة عملت على إدماج حقوق المسنين في جميع الاستراتيجيات الوطنية ذات الصلة ، فعلى سبيل المثال، أطلقت وزارة المواصلات و والاتصالات برنامج "وصلة" للتعليم التكنولوجي عبر الأجيال كمبادرة مبتكرة تهدف إلى تمكين كبار السن من الاستفادة من التكنولوجيا الرقمية من خلال تزويدهم بمهارات استخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، وذلك بمساعدة أبنائهم وأقربائهم الأصغر سنًا.

ولفتت السكرتير الأول لدى الوفد الدائم بجنيف الى أنه يتم تنفيذ برنامج " وصلة " عن طريق عقد دورات تدريبية ينظمها مركز تمكين بالتعاون مع مركز مدى للتكنولوجيا المساعدة. كما يتم من خلال هذه الدورات تمكين كبار السن من الاعتماد على أنفسهم في مجال التطور التكنولوجي والاستفادة باستثمار أوقاتهم في العمل المنتج والتواصل بينهم وبين كافة أفراد المجتمع. ومساندتهم لتخطي التحديات التي تواجههم وممارسة حقهم الطبيعي في التواصل مع جميع أفراد المجتمع .

Leave your comments

Post comment as a guest

0 / 300 Character restriction
Your text should be less than 300 characters
terms and condition.
Comments | Add yours
  • No comments found

QUALITY MATTERS



Connect with WGOQ

Get Free News Letters!

  • Breaking News Alerts
  • Business News Alerts
  • Events Alerts
  • Advertising Offers Alerts

Contact us

Website security, detecting malwares on the website and removal services, website backup services, daily website file scanning and file changes monitoring

CONTACT ME!

 What's Goin On Qatar

  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  www.wgoqatar.com 
  West-bay Palm tower B 1905
         

Place your AD here!

Contact us for special offers and advertising packages!