Katara Launches Arabic Language Festival

Katara Launches Arabic Language Festival

14 Dec 2016 0 comment
Katara Launches Arabic Language Festival

Doha, December 11 (QNA) - The Cultural Village Foundation - Katara, inaugurated the 'Katara Arabic Language Festival' on Sunday, in the presence of Katara General Manager Dr Khalid bin Ibrahim Al-Sulaiti.
The festival themed 'Promoting Arabic: A collective responsibility', is one of the many initiatives of Katara to preserve Arab cultural identity and promote Arabic language, while at the same time providing an enriching experience for the community. The inauguration of the festival witnessed a wide number of enthusiastic school students that are eager to learn fascinating facts about the Arabic Language in a fulfilling technique.
Speaking on the occasion of the latest literary initiative, Dr Khalid bin Ibrahim Al-Sulaiti said, "The festival comes in line with Katara's vision and mission to stress the importance of preserving the Arab cultural identity, and nurture it through organizing and hosting several events around the year." "Katara has prepared a full-fledged interactive programme that lives up to the importance of the 'Katara Arabic Language Festival (Dad), and its noble goals focusing on preserving and promoting Arabic language as the revival of the languages reflect on the strength of their nations," Katara's Chief added.
Katara Arabic Language Festival is scheduled to run over five days until the 15th of December 2016, at Katara's Wisdom Square and is expected to attract a large number of school students, families and enthusiasts of Arabic language and literature.
The festival will be open to the members of the public from 09.00 - 14.00 hrs and from 17.00 - 21.00 hrs and will stage a wide variety of activities that will include: plays, puzzles, interactive games and competitions, such as 'Five plays for children including proverbs and wisdom statement', 'Comedy in Classical Arabic language' 'Arabic Poetry Gallery', The Katara Used Books Gallery, The Arabic Calligraphy Zone, The Poetry-Recrimination Competition, The Oratory Platform to name a few. (QNA)

شعراء المعلقات السبع يتجولون في "كتارا"

الدوحة في 13 ديسمبر /قنا/ بلباسهم التقليدي الذي يشي بأنهم من زمان غير زماننا، وفصاحة لسانهم التي تتغنى بأبيات جزلة تذكّر الزوار بأجواء سوق عكاظ ومجنّة.. ينثرون القصيد في أرجاء كتارا التي تحتفي بمهرجانها الأول للغة العربية (الضاد) تحت شعار: "نشر اللغة العربية مسؤوليتنا جميعا" خلال الفترة من 11 إلى 15 ديسمبر الجاري.
هم شعراء المعلقات السبع، يؤدي أدوارهم نخبة من ألمع الممثلين والفنانين العرب .. فهذا امرؤ القيس يتباهى بنسبه ومُلك أبيه، وذاك عنترة بن شداد يفاخر بشيمه وأخلاقه وحبّه العذري، وذاك عمرو بن كلثوم يصدح بأعلى صوته ويأتيه الرد من الحارث بن حلزة، معيدين إلى الأذهان تلك المناوشات الشعرية بينهما، وطرفة بن العبد الذي اشتهر بقصيدته التي مطلعها: "لخولة أطْلال ببرقة ثهمد تلوح كباقي الوشم في ظاهر اليدِ".
ولبيد بن ربيعة الشاعر الشريف الجواد، وزهير بن أبي سلمى، الذي كان يبدو عليه الوقار، لاشتهاره بالحكمة، وتحلّق باقي الشعراء حوله وتوقيرهم لشيبته.
واستقطبت فعاليات "كوميديا بالفصيح"، اهتماما بالغا من قبل زوار "كتارا" ، حيث تضم خمسة عروض مختلفة، يقدمها يوميا نخبة من الممثلين.
وهذه العروض هي: "العلاقات العائلية بين كان وأخواتها" و"علاقة القرابة بينه وبينهن" و"تقليد وتعليق فكاهي على الإعلاميين والمذيعين والمشاهير الناطقين والعاملين باللغة العربية" و"اختلافات وتشابهات اللهجات والمنطوق بين الدول العربية" و"موسيقى الحروف وحروف الموسيقى"، ثم "الخوف من الطائرة ومفردات السفر الجوي".
وفي هذا الصدد، قال السيد خالد عبد الرحيم السيد المشرف العام على مهرجان كتارا للغة العربية (الضاد) في تصريح اليوم :"إن فعاليات المهرجان تعتبر مغامرة وتحدٍّ لأنفسنا قبل أن تكون تحديا للجمهور وللمتلقي، لأن اللغة العربية ارتبطت في المخيال الجماعي وفي الذاكرة العربية بهالة من التقدير، وهو تقدير يستمد مشروعيته من كتاب الله تعالى الذي أنزل باللغة العربية"، مبينًا أنه من الصعب التعاطي مع اللغة العربية بشكل كوميدي يجعلك تحافظ على مكانة هذه اللغة دون أن تشوبها شائبة في مفرداتها أو تركيبها.
ويقدّم العرض عن الطيران الجوي والسفر عبر الطائرة، قاموسا كاملا لمفردات الطيران، بما فيه قاعة الاركاب والصعود إلى الطائرة وشد الأحزمة والقمرة والربان وغير ذلك. ويعطي هذا العرض للأطفال والجمهور فكرة بالعربية الفصحى عن كل المفردات التي درجوا على استعمالها ونطقها بلغات أجنبية، من أجل إيصال رسالة مفادها أن اللغة العربية كفيلة بأن نعبر بها عن مجالات التكنولوجيا والتقنيات الحديثة وأن تميُّزّ العربية ودقتها ليس شيئا مدهشا أو غريبا.

Leave your comments

Post comment as a guest

0 / 300 Character restriction
Your text should be less than 300 characters
terms and condition.
Comments | Add yours
  • No comments found

QUALITY MATTERS



Recent Tweets

What's Goin On Qatar

What's Goin On Qatar

@WGO_Qatar
About Nassif Zeytoun live in Qatar! What a great concert at La Cigale Hotel GOOD JOB! 😎 https://t.co/Txm4pVRVEv

Connect with WGOQ

Get Free News Letters!

  • Breaking News Alerts
  • Business News Alerts
  • Events Alerts
  • Advertising Offers Alerts

Contact us

Website security, detecting malwares on the website and removal services, website backup services, daily website file scanning and file changes monitoring

CONTACT ME!

 What's Goin On Qatar

  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  www.wgoqatar.com 
  West-bay Palm tower B 1905
         

Place your AD here!

Contact us for special offers and advertising packages!