Aspetar gets accreditation

Aspetar gets accreditation from WHO on patient safety

14 Sep 2017 0 comment
Aspetar gets accreditation

Aspetar, the orthopaedic and sports medicine hospital, has been awarded the Patient Safety Friendly Hospital (PSFH) Level 3 Accreditation.
The World Health Organisation Regional Office for the Eastern Mediterranean (WHO/EMRO) adminsters the accreditation in partnership with Qatar’s Ministry of Public Health (MoPH).
After a rigorous process of self-assessment, external assessment and implementation for the last 18 months, Aspetar joins five other hospitals that have achieved this accreditation in Qatar.
PSFH Initiative (PSFHI) report notes “There is a strong commitment to patient safety by the hospital’s leadership with a dedicated and motivated quality and patient safety team.”
Dr Mohamed Ghaith al-Kuwari, acting director general, Aspetar, said, “Patient safety is our number one priority and this accreditation is testimony to Aspetar’s world-class nurses, physicians and general medical staff who ensure that the athletes who pass through our doors are treated in a safe environment. Aspetar has always placed great emphasis on patient safety and done so in accordance with the highest and safest international standards and practices”.
This accreditation cements the hospital’s standing as an elite health provider locally, regionally and internationally, particularly in the field of sports medicine. It also brings Aspetar a step closer towards its vision of being a “global leader in sports medicine and exercise science by 2020”.
In 2014, the then-Supreme Council of Health (now the Ministry of Public Health) partnered with the WHO/EMRO to implement the PSFHI in selected local hospitals in alignment with the Qatar National Health Strategy.
The PSFHI assessment is based on a review of 140 patient safety standards covering five core areas including Leadership & Management, Patient & Public Involvement, Safe Evidence-Based Clinical Practice, Safe Environment & Lifelong Learning. Across these five areas, the standards are then subdivided into three categories – 14.3% critical (compulsory), 64.3% core, and 21.4% developmental.
Aspetar’s multi-disciplinary approach provides patients with comprehensive treatment plans designed to ensure a safe and quick recovery. The hospital utilises the best available technologies to support patients, including advanced electronic systems to store patient records and order medication.
The PSFHI was established in 2006 by the WHO/EMRO to improve patient safety practices among healthcare providers around the world.

"سبيتار" يحصل على اعتماد منظمة الصحة العالمية

حصل "سبيتار" مستشفى جراحة العظام والطب الرياضي على اعتماد دولي جديد في مجال معايير السلامة للمرضى الذي تشرف عليه وزارة الصحة العامة بالشراكة مع المكتب الإقليمي لمنظمة الصحة العالمية للشرق الأوسط.

وحاز المستشفى على هذا الاعتماد الدولي عقب مجموعة من التقييمات الدقيقة والتي استمرت لما يزيد عن عام ونصف ليُصبح "سبيتار" بعدها مستشفى صديق لسلامة المرضى من المستوى الثالث ، علماً بأن هذا الاعتماد يتكون من أربعة مستويات يعد فيه المستوى الرابع هو الأعلى بينها.

وأشار تقرير مبادرة المستشفيات المراعية لسلامة المرضى في نهاية التقييم إلى أن "إدارة مستشفى "سبيتار" لديها التزام قوي بسلامة المرضى ويمتاز فيه الفريق المختص بالجودة والحماس".

وبذلك يصبح "سبيتار" خامس مستشفى في قطر يحصل على هذا الاعتماد ليعزز من مكانته على الصعيدين المحلي والدولي في مجال تقديم خدمات الرعاية الصحية ، وخاصة في مجال الطب الرياضي . كما يمثل هذا الاعتماد خطوة على الطريق الصحيح نحو تحقيق رؤية المستشفى بأن يكون رائدا عالميا في مجال الطب الرياضي وعلوم التمارين بحلول عام 2020.

ويستهدف الاعتماد الذي أطلقته منظمة الصحة العالمية في عام 2006 إلى تحسين ممارسات سلامة المرضى بين صفوف مقدمي الرعاية الطبية حول العالم للحد من الآثار السلبية التي قد يتعرض لها المرضى ، وفي عام 2014 ، قام المجلس الأعلى للصحة (وزارة الصحة العامة حاليا) بإبرام شراكة مع المكتب الإقليمي لمنظمة الصحة العالمية للشرق المتوسط لتطبيق الاعتماد على عدد من المستشفيات في قطر وفقا للاستراتيجية الوطنية للصحة العامة.

ويعتبر الاعتماد أحد الطرق التي تعبر من خلالها منظمات الرعاية الصحية عن التزامها بتحسين الجوانب ذات الصلة بسلامة المرضى وبجودة الخدمات الصحية، ويمثل العملية التي يتم من خلالها تقييم المنظمة أو الجهة المقدمة للرعاية الصحية من قبل جهة خارجية من حيث استيفائها لمجموعة من المعايير المصممة لتعزيز ثقافة السلامة وإدخال التحسينات بشكل مستمر على ممارسات ومخرجات نظام الرعاية الصحية.

وللحصول على ذلك الاعتماد، يتوجب على المستشفيات تلبية ما يزيد عن 140 معيارا في خمسة مجالات منها القيادة والإدارة ، والمرضى والمشاركة العامة ، والممارسات الإكلينيكية السليمة القائمة على الأدلة ، والبيئة الآمنة والتعلم المستمر وتنقسم جميعها لعدد من المعايير الفرعية تشكل ما نسبته 14.3% منها تحت التصنيف الإجباري، و64.3% منها تحت التصنيف الأساسي ، و21.4% منها تحت تصنيف قابل للتطوير.

وقال الدكتور محمد غيث الكواري ، مدير عام "سبيتار" بالإنابة إن الحصول على هذا الاعتماد يُعد في حد ذاته شهادة على كفاءة الطواقم الطبية العاملة بالمستشفى من أطباء وممرضين وحرصهم على سلامة المراجعين .. مؤكدا أن "سبيتار" وضع هدف سلامة المرضى نصب عينيه منذ انطلاقه في عام 2007 عبر تقديم خدمات طبية للرياضيين عالية الجودة وفقًا لأحدث الممارسات والمعايير العالمية الآمنة.

Leave your comments

Post comment as a guest

0 / 300 Character restriction
Your text should be less than 300 characters
terms and condition.
Comments | Add yours
  • No comments found

QUALITY MATTERS



Connect with WGOQ

Get Free News Letters!

  • Breaking News Alerts
  • Business News Alerts
  • Events Alerts
  • Advertising Offers Alerts

Contact us

Website security, detecting malwares on the website and removal services, website backup services, daily website file scanning and file changes monitoring

CONTACT ME!

 What's Goin On Qatar

  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  www.wgoqatar.com 
  West-bay Palm tower B 1905
         

Place your AD here!

Contact us for special offers and advertising packages!