New visa measures for Moroccans and Algerians

Qatar announces new visa measures for Moroccans and Algerians

11 Sep 2017 0 comment
New visa measures for Moroccans and Algerians

Doha: Qatar’s Ministry of Interior (MoI) and Qatar Tourism Authority (QTA) announced today that visitors from Morocco and Algeria will be issued visa-on-arrival in Qatar provided they hold valid residence permits or visas from the United Kingdom, the United States of America, Canada, Australia, New Zealand, the Schengen countries or the Gulf Cooperation Council countries.

The new system, which is set to take effect on September 15, 2017, will allow eligible visitors from Morocco and Algeria to obtain Electronic Travel Authorization (ETA) by completing a simple online application on www.qatarvisaservice.com at least 48 hours prior to travelling to Qatar.

Applicants will be required to provide proof of accommodation (eg: hotel booking) and details of their return (or onward) travel, in addition to a copy of their passport with a minimum validity of six months, according to a press release issued today.

Once these steps are complete, eligible travelers from Morocco and Algeria can obtain a visa-on-arrival at Qatar, which will permit visitors to stay in the country for up to 30 days during a single visit. The visa can be extended for 30 additional days to be used during the same visit.

If the visitor leaves the country and wishes to return, they will need to apply for a new ETA 48 hours before travelling to Qatar.

Director General of the Department of Passport and Expatriates Affairs at MoI Brigadier Mohammed Al Ateeq commented, "We are continuously reviewing Qatars visa policies and seek to update them in line with economic and international developments".

He said that the implementation of the ETA system for citizens of Morocco and Algeria will facilitate cooperation and will help to attract visitors from those countries.

He noted that Algerian and Moroccan visitors who are not eligible for an ETA are also welcome to apply for a regular tourist visa through the same e-visa platform.

For his part, QTA’s Chief Tourism Development Officer Hassan Al Ibrahim said that this is one of many steps that Qatar has taken to develop its tourism sector and diversify tourist source markets.

He noted that QTA introduced several measures to ease entry to Qatar, expressing the hope that this will provide an added incentive to guests from Morocco and Algeria to choose Qatar, whether as a stopover or final destination.

"We also aim to encourage businessmen and women to visit Qatar to attend business events and find out more about promising investment opportunities in our country," he added.

Al Ibrahim noted that QTA will announce additional measures to further diversify source markets over the next few days.

This development comes as part of a series of measures that Qatar has taken to facilitate visitor access to the country. Last month, Qatar waived visa requirements for nationals of 80 countries. In July, Qatar launched an e-visa platform, which allows visitors of all nationalities to apply for a tourist visa through a seamless and transparent process.

In November 2016, Qatar introduced a free transit visa which allows travelers transiting in Qatar for more than 5 hours to stop over for 96 hours (four days). This has resulted in a 40% increase in the number of stopover visitors in the first half of 2017 compared to the same period in 2016.

تدابير جديدة لتسهيل دخول مواطني المغرب والجزائر

أعلنت وزارة الداخلية القطرية والهيئة العامة للسياحة اليوم، عن تدابير جديدة يحصل بموجبها مواطنو المملكة المغربية وجمهورية الجزائر على تأشيرة الدخول إلى دولة قطر عند الوصول إلى أحد منافذها.

وأفاد بيان صحفي صادر اليوم، عن الهيئة العامة للسياحة أنه يشترط على الراغبين في الحصول على تأشيرة الدخول عند الوصول لدولة قطر من مواطني الدولتين أن يكونوا من حاملي تصريح الإقامة أو التأشيرة السارية للمملكة المتحدة، أو الولايات المتحدة الأمريكية، أو كندا، أو أستراليا، أو نيوزيلندا، أو بلدان اتفاقية شنجن أو دول مجلس التعاون الخليجي.

كما أوضح أن هذا الإعفاء والذي سيبدأ تطبيقه من تاريخ 15 سبتمبر 2017 سوف يتيح للزوار المؤهلين الحصول على إخطار سفر إلكتروني من خلال تعبئة طلب عبر الإنترنت قبل السفر بـ48 ساعة على الأقل عبر طريق الموقع الالكتروني http://www.qatarvisaservice.com. وعند تعبئة الطلب، يجب على المتقدمين تحميل حجز الفندق وتذكرة العودة (أو تذكرة لرحلة متابعة) وصورة من جواز السفر بما يثبت أنه ساري المفعول لستة شهور على الأقل.

وأفاد بأنه مع بهذه الخطوات يحق للمسافرين المؤهلين، الحصول على تأشيرة لدى الوصول إلى قطر، وتكون صالحة لمدة 30 يوماً، وتسمح لهم بالبقاء حتى 30 يوماً خلال زيارة واحدة، مع إمكانية التمديد لـ30 يوماً أخرى من داخل قطر ، أما في حالة مغادرة الزائر فيتوجب على المسافر التقديم مرة أخرى على إخطار سفر إلكتروني في حال رغبته بالعودة لدولة قطر وستكون المدة الممنوحة 30 يوما أخرى.

وفي هذا السياق، صرح العميد محمد أحمد العتيق، مدير عام الإدارة العامة للجوازات، بأن إدارة الجوازات تجري عملية مراجعة مستمرة لسياسة التأشيرات لدى دولة قطر، وتحدثها دورياً لمواكبة التطورات الاقتصادية والدولية، مشيرا إلى أن تفعيل نظام إخطار السفر الإلكتروني للمواطنين في المملكة المغربية والجمهورية الجزائرية الديمقراطية الشعبية، سيساهم في تسهيل التعاون واستقطاب الزوار من تلك الدول.

وأضاف أنه بالنسبة لمواطني الدولتين المذكورتين والذين لا تنطبق عليهم شروط الحصول على تأشيرة عند الوصول فسيستطيعون التقديم مباشرة على التأشيرة السياحية من خلال الموقع الإلكتروني لبوابة قطر للتأشيرات.

ومن جانبه، اعتبر السيد حسن الإبراهيم، رئيس قطاع تنمية السياحة في الهيئة العامة للسياحة، بأن هذه الخطوة تأتي في سياق تطورات عدة على الساحة السياحية، حيث تعمل الهيئة جاهدة في هذه الفترة على تنويع الأسواق المصدرة للسياح إلى قطر عبر مجموعة من سياسيات تسهيل الحصول على تأشيرة ، معربا عن أمله في أن يعطي هذا القرار الأخير حافزاً إضافياً للقادمين من المغرب والجزائر لاختيار الدوحة وجهة لهم أو محطة توقف في رحلاتهم ولرجال الأعمال من الدولتين زيارة فعاليات الأعمال وحضور الاجتماعات والتعرف على الفرص الاستثمارية الواعدة في قطر.

وأكد رئيس قطاع تنمية السياحة في الهيئة العامة للسياحة أنه سيتم الإعلان خلال الأيام القادمة عن بعض الخطوات الأخرى لتنويع الأسواق السياحية.

وفي شهر يوليو الماضي، أطلقت دولة قطر منصةً للتأشيرات الإلكترونية تسمح للمسافرين من جميع الجنسيات بتقديم طلباتهم عبر هذه المنصة مباشرة للحصول على التأشيرة السياحية وتأشيرة الزيارة في ظل نظام أكثر كفاءة وشفافية ، كما أعلنت قطر عن إعفاء مواطني 80 دولة من تأشيرة الدخول إلى أراضيها دون الحاجة إلى تأشيرة دخول.

وكانت قطر قد أطلقت أيضاً في نوفمبر عام 2016، تأشيرة عبور مجانية تسمح للمسافرين ممن يقضون خمس ساعات على الأقل في مطار حمد الدولي بالبقاء في قطر لمدة تصل إلى 96 ساعة (أربعة أيام) ، حيث أدى هذا الإجراء إلى زيادة نسبتها 40% في عدد الزوار الذين اتخذوا من قطر محطة توقف في النصف الأول من عام 2017 مقارنة بالفترة نفسها من عام 2016.

Leave your comments

Post comment as a guest

0 / 300 Character restriction
Your text should be less than 300 characters
terms and condition.
Comments | Add yours
  • No comments found

QUALITY MATTERS



Connect with WGOQ

Get Free News Letters!

  • Breaking News Alerts
  • Business News Alerts
  • Events Alerts
  • Advertising Offers Alerts

Contact us

Website security, detecting malwares on the website and removal services, website backup services, daily website file scanning and file changes monitoring

CONTACT ME!

 What's Goin On Qatar

  This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.
  www.wgoqatar.com 
  West-bay Palm tower B 1905
         

Place your AD here!

Contact us for special offers and advertising packages!