US strongest allies 0 276

There is no more important or stronger ally to the US than Qatar

DOHA: There is no more important or stronger ally to the US than Qatar in the region, a senior US official has said.

“Qatar-US strategic dialogue that was held two weeks ago aims to send the message to the world and not only to the people in Qatar that the relations between the two countries are very important and have reached to a strategic level. Our relations has reached to the level where we could say that there is no other important or stronger ally to the US than Qatar,” said Ryan Gliha, the Charge d’Affaires of the Embassy of the United States of America to Qatar.

He said that the relations between Qatar and the US have witnessed big developments especially in the recent years and “now we are marking the 45th year of our bilateral the relations.” Ryan Gliha said this while speaking to Qatar TV programme Hayatuna (Our Lives) recently about the positive outcomes of the Qatar US strategic dialogue.

He added that the relations between the two countries are not limited to the military field through Al Udeid Air Base in Qatar only, but they are expanded to other fields like culture, combating terrorism, education and economy.

“We have noticed that every year the relations witness more developments in some areas. This invited us to make the relations strategic. Qatari investments in the US increased year by year and during the last two years investment by Qatar Investment Authority reached $45bn in the US,” he said. The six campuses of different US universities in the State of Qatar is a better reflection of the cooperation between the two countries in education besides other fields, he added.

Qatar-US strategic dialogue was held on January 30 in the US capital Washington DC in which high level delegations from both sides signed a number of a number of agreements, Memorandums of Understandings (MoU), and letters of intent.

The dialogue was meant to enhance the partnerships between the two countries in light of the historic ties and strategic interests they share on political, economical, cultural, educational and security levels.The talks revealed increase in the strategic visions between the two countries and stressed the need to remain close allies and friends at bilateral and multilateral levels.

The dialogue was aimed at strengthening bilateral relations and it highlighted the common beneficial opportunities for the peoples of both the countries.

القائم بالأعمال الأمريكي: ليس لواشنطن حليف أقوى من قطر في المنطقة

أكد سعادة راين كليها، القائم بأعمال سفارة الولايات المتحدة الأمريكية في الدوحة، على عمق العلاقات القطرية الأمريكية. وقال كليها في حوار مع برنامج “حياتنا” على تلفزيون قطر مساء أمس، إن البلدان يحتفلان بمرور 45 عاما على العلاقات الثنائية بينهما. وأشار إلى أن العلاقات قد تنامت بشكل كبير خلال الأعوام الماضية منذ انطلاقها في السبعينات من القرن الماضي.

وحول الحوار الاستراتيجي بين البلدين، أوضح كليها أن هذا الحوار كان رسالة ليس فقط لأهل قطر، بل للعالم أن العلاقة بين قطر والولايات المتحدة مهمة للغاية، حيث ارتفعت إلى المستوى الاستراتيجي. ونوه إلى أن الولايات المتحدة لا تقوم بالحوار الاستراتيجي إلا مع الحلفاء، مشيرا إلى أن بلاده وجدت أن هذا هو أفضل وقت لتوضيح أهمية العلاقة بين قطر والولايات المتحدة الأمريكية.

وأضاف بأن العلاقات بين الدوحة وواشنطن تتكون من عدة مجالات. وقال إن معظم الأشخاص يركزون على التحالف العسكري والأمني بين البلدين، حيث توجد قاعدة العديد العسكرية في الدوحة، ولكن العلاقة أعمق مع هذا الجانب. وشدد على أن العلاقات الثنائية تشمل أكثر من جانب منها ما هو أمني، وأيضا في مجال مكافحة الإرهاب، والثقافة والتعليم، وفي مجال التجارة والاستثمار، وغيرها من المجالات.

وتابع بقوله إن العلاقات خلال السنوات الماضية في تزايد وتطور مستمر بمختلف المجالات، مؤكدا أن مستوى العلاقات وصل إلى مستوى يمكن القول بأنه ليس هناك حليف أقوى أو أهم للولايات المتحدة من قطر في المنطقة، وقد شهدنا ذلك في عدة مجالات هنا في قطر، حيث يزداد الاستثمار القطري داخل الولايات المتحدة الأمريكية كل عام، فخلال العامين الماضيين كان هناك 45 مليار دولار من الصندوق الاستثماري القطري كاستثمارات في أمريكا، ومن جانب آخر، هناك أيضا منذ عقود عدة جامعات أمريكية في قطر.

يشار إلى أن حكومتا دولة قطر والولايات المتحدة قد عقدتا الحوار الاستراتيجي الأول في “واشنطن دي. سي” في 30 يناير الماضي، وترأس الجلسة الافتتاحية بصورة مشتركة كل من سعادة السيد ريكس تيلرسون وزير الخارجية الأمريكي وسعادة السيد جيمس ما تيس وزير الدفاع الأمريكي، مع سعادة الدكتور خالد بن محمد العطية، نائب رئيس مجلس الوزراء، وزير الدولة لشؤون الدفاع وسعادة الشيخ محمد بن عبدالرحمن آل ثاني، نائب رئيس مجلس الوزراء، وزير الخارجية.

ورحبت الدولتان في البيان المشترك بهذا الحوار الاستراتيجي الأول، الذي يسلط الأضواء على متانة علاقاتهما الثنائية والفرص المفيدة المشتركة لشعبي البلدين لتعميق التعاون الثنائي بينهما. واليوم أكدت كل من دولة قطر والولايات المتحدة على قوة الروابط بينهما وأسستا رؤية مشتركة لمستقبل شراكتهما الاستراتيجية، واتخذت كل من دولة قطر والولايات المتحدة الأمريكية خطوة هامة نحو ترقية علاقتهما الثنائية، بتوقيعهما على مذكرة تفاهم تؤسس حوارا استراتيجيا سنويا بينهما.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *