The Story of Qatar 0 281

Katara stages The Story of Qatar operetta

The Drama Theatre at Katara — the Cultural Village Foundation, in co-operation with the Association of Memory Arts and Heritage, presented The Story of Qatar operetta yesterday and on Friday.

The operetta was held in the presence of a large audience from different nationalities, Katara said in a press statement.

Featuring some 20 “musical scenes”, the play highlighted the various historical stages witnessed by the State of Qatar, including the major changes and developments over time and the country’s “comprehensive renaissance”, Katara stressed.

The operetta also showcased the values of the Qatari society and its various social aspects.

In addition, the play presented social images that showcased the cultural identity of the Qatari people, highlighting “maritime adventures, diving and accompanying sacrifices and the patience it thrived on”, the statement noted.

The operetta evoked the history of Qatar spanning different periods of time since its establishment till date.

Members of the audience expressed admiration and appreciation for the show, and responded to the operetta with a warm applause.

The Katara Heritage Operetta entails a series of three musical plays that represents the history of Qatar, its social elements, unique cultural identity and the main developments that have influenced the country through its history.

The plays also aid in documenting Qatari values and victories.

This was the second set of shows held as part of the Katara Heritage Operetta initiative.

The first set of shows — Al Ghaos (Diving) — took place on December 29 and 30, 2017, while the next one — The Story of a Homeland — is scheduled for February 2 and 3, from 7.30pm to 9pm at Katara’s Drama Theatre.

حزاية قطرية.. أوبريت تراثي يقدم ذاكرة أهل قطر

شهد مسرح الدراما في الحي الثقافي عرض أوبريت حزاية قطرية والذي يعد العرض الثاني ضمن عروض أوبريت كتارا التراثي الذي تقدمه المؤسسة العامة للحي الثقافي كتارا بالتعاون مع مؤسسة الذاكرة و التراث.

وتناول الاوبريت عبر لوحة تمثيلية وغنائية ، مختلف المراحل التاريخية التي مرت بها قطر وما تبعها من تغيرات و نهضة شاملة. كما بيّنت ما يتمتع به المجتمع القطري من قيم أصيلة نسجت مختلف علاقاته الاجتماعية.

وقدم العرض صورا اجتماعية مازالت تؤسس ذاكرة أهل قطر، منها عن حياة البحر و الذهاب إلى الغوص و ما يقترن به من تضحيات و صبر وجلد، إلى جانب طبيعة الحياة الاجتماعية في “الفريج” الواحد وما تميزت به من تكاتف اجتماعي. هذا بالاضافة إلى ما أبرزته من أهمية بعض الشخصيات الاجتماعية التي مازالت تؤسس الذاكرة القطرية كالنهام والنوخذة واليزوة والطواش و غيرها..

وقد اعتمد الأوبريت على استحضار مختلف الفترات الزمنية من تأسيس الدولة إلى يومنا هذا . بالإضافة إلى الحضور للممثلين وما صحبه من أهازيج.

وقال فيصل التميمي إن الأوبريت يتحدث عن قصة يتم سردها بأسلوب مختلف عن المسرح، حيث تعتمد التسلسل الذهني الذاتي للمتابع، كما تعتمد على الموسيقى والتنظيم الحركي وشكل الأداء.

وقد شارك في العرض كل من أحمد الحرمي وعلي الشرشني وعلي الرئيسي.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *