QTA marketing team 0 467

QTA marketing team holds meetings with Chinese media

DOHA: Qatar Tourism Authority’s (QTA) Marketing and Promotions team recently held a series of meetings with more than 65 Chinese media representatives in China.

QTA’s media tour passed through Beijing, Shanghai and Guangzhou and marked the beginning of an intensive campaign which aims to solidify Qatar destination’s presence in the Chinese market in 2018.

China has consistently been the world’s largest tourism export market, with 135 million Chinese citizens recorded to have travelled abroad spending $261bn, in 2016. As such, QTA’s tour follows on a series of developments from late last year that paved the way for Qatar to tap into the market. In September 2017, QTA signed an MoU with the China National Tourism Administration, which granted Approved Destination Status to Qatar as well as opened its representative offices in China with headquarters in Beijing, and supporting locations in Shanghai and Guangzhou.

Rashed Al Qurese, Chief Marketing & Promotion Officer said, “QTA’s efforts to diversify visitor source markets calls for growing and solidifying our destination’s presence in Asian and European markets. Since September of last year, QTA has taken a number of steps to attract Chinese tourists and preliminary visitor arrival numbers indicate we are moving in the right direction.” He added: “Our media trip coincided with the Chinese New Year making it an auspicious time to spread Qatar’s message of welcoming the world.”

In October 2017, QTA organised sessions for professionals from across Qatar’s tourism sector with Welcome Chinese officials to discuss the requirements of Chinese visitors, the standards for certification, and the certification process. Industry members were also presented with the training, technical assistance and marketing assistance that Welcome Chinese offers to its certified members across the travel and tourism value chain.

Earlier this year, a digital marketing campaign promoting Qatar as an attractive winter tourism destination kicked off on Ctrip, China’s leading online travel agent. Partnerships with five of China’s largest tour operators have also been activated. To boost these efforts, around 20 trade members are expected to visit Qatar on a familiarisation trip later this quarter.

In addition, teams are currently preparing for QTA’s first appearance at the China Outbound Travel and Tourism Market alongside 12 members of the Qatari tourism industry. The 14th edition of the country’s largest annual trade show will be held in Beijing this April.

This will be followed by a roadshow throughout the country, in which key members of the Qatari tourism and hospitality sector will be introduced to Chinese trade agents and tour operators. The national carrier, Qatar Airways flies to six destinations in mainland China.

هيئة السياحة تطلق حملة ترويجية عالمية انطلاقا من الصين

التقت الهيئة العامة للسياحة بأكثر من 65 ممثلاً عن وسائل الإعلام الصينية، وذلك خلال الجولة التي قام بها قطاع التسويق والترويج مؤخراً في جمهورية الصين الشعبية. وتعتبر هذه الجولة أول الأنشطة التسويقية والترويجية التي تخطط الهيئة لتنفيذها خلال عام 2018 لتعزيز مكانة قطر في السوق الصينية.

وكانت الهيئة العامة للسياحة قد افتتحت في سبتمبر الماضي ثلاثة مكاتب تمثيلية لها في كل من بكين، وشنغهاي، وغوانزو، وذلك بعد حصولها على صفة “وجهة سياحية معتمدة” للسائحين الصينيين، من خلال الاتفاق الذي أبرمته الهيئة مع الإدارة الوطنية للسياحة في الصين. وتعتبر السوق الصينية هي أكبر سوق مصدرة للسياحة في العالم حيث بلغ عدد المسافرين الصينيين 135 مليون مسافر انفقوا حوالي 261 مليار دولار في 2016.

وفي هذا الإطار قال السيد راشد القريصي، رئيس قطاع التسويق والترويج بالهيئة العامة للسياحة: “تعمل الهيئة العامة للسياحة على تنويع الأسواق المصدرة للسياحة، من خلال تعزيز تواجدنا في آسيا وأوروبا. منذ سبتمبر الماضي قامت الهيئة بتنفيذ عدة خطوات لجذب السياحة الصينية، وتدل المؤشرات على أن هناك نموا ملحوظا في أعداد الزوار الوافدين من الجنسية الصينية مما يدل على أننا نسير في الاتجاه الصحيح،” وأضاف: “لقد سعدت بلقاء ممثلي وسائل الإعلام الصينية، ولمست مدى شغفهم بالتعرف أكثر على قطر وهذا ما نخطط لتحقيقه خلال العام الجاري”.

وسبق للهيئة العامة للسياحة في أكتوبر من العام الماضي، أن نظمت عدة دورات تدريبية للعاملين في القطاع السياحي القطري، بالتعاون مع مؤسسة “مرحباً بالصينيين”، حيث تم تعريفهم على المتطلبات التي يحتاجها الزائر الصيني، وكذلك معايير اعتمادهم لدى الإدارة الوطنية للسياحة في الصين، وخطوات الحصول على شهادة الاعتماد. وكذلك قدمت مؤسسة “مرحبا بالصينيين” عرضا توضيحيا عن كيفية الدعم الفني واللوجيستي الذي يمكن ان تقدمه المؤسسة للمؤسسات المعتمدة لجذب السياحة الصينية.

وتستمر جهود الهيئة الترويجية في الصين، حيث أطلقت الهيئة العامة للسياحة في بدايات هذا العام، حملة ترويجية على موقع سي تريب الالكتروني، وهو الموقع الرائد في السوق الصينية والذي يستخدمه أغلبية المسافرين الصينيين لحجز الفنادق، ورحلات الطيران، والجولات السياحية، كما تم عقد شراكات مع أهم 5 شركات سياحية في الصين، بالإضافة إلى تنظيم رحلة لحوالي 20 خبيرا سياحيا صينيا، لتعريفهم على قطر خلال الربع الأول من 2018.

كما تستعد الهيئة للمشاركة لأول مرة في معرض الصين الدولي للسياحة والسفر، وذلك بصحبة وفد يضم 12 ممثلا عن قطاع السياحة والضيافة القطري. وتعقد النسخة الرابعة عشرة من المعرض في أبريل القام في العاصمة بكين.

ومن المقرر أن تقوم الهيئة العامة للسياحة بالمزيد من الفعاليات التسويقية خلال عام 2018 لتعزيز مكانة قطر كوجهة سياحية معتمدة، ولتعريف السائح الصيني على ما تتمتع به قطر من إمكانيات وعروض ومنتجات سياحية جذابة، خاصة مع سهولة السفر إلى قطر بعد اعفاء المسافرين الصينيين من تأشيرة الدخول، وتوافر رحلات الطيران من الصين إلى قطر حيث تسافر الخطوط الجوية القطرية من وإلى 6 مدن صينية.

وتتمثل مهمة الهيئة العامة للسياحة في ترسيخ مكانة قطر على خارطة السياحة العالمية كوجهة رائدة تمتزج فيها أصالة الماضي وروعة الحاضر وتقصدها شعوب العالم لاستكشاف معالمها ومزاراتها السياحية في مجالات الثقافة والرياضة والأعمال والترفيه العائلي… وفي 2014 قامت الهيئة بإطلاق الاستراتيجية الوطنية لقطاع السياحة، والتي تستهدف تنويع المنتجات السياحية القطرية وتعزيز مساهمة القطاع السياحي في الاقتصاد الوطني بحلول 2030. وفي 2017، تم إطلاق مرحلة جديدة من هذه الاستراتيجية، والتي تحدد آفاق النمو التي من المرتقب أن يشهدها القطاع السياحي خلال السنوات الخمس المقبلة (2017-2023).. ومنذ إطلاق المرحلة الأولى من الاستراتيجية، استقبلت قطر أكثر من 10 ملايين زائر، وتعزز دور السياحة في الاقتصاد الوطني باعتبارها أحد روافده الداعمة، حيث ارتفعت المساهمة الكلية للسياحة (المباشرة وغير المباشرة) في إجمالي الناتج المحلي القطري إلى 6.7%.

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *