Qatar’s role in Darfur stability 0 150

Sudanese Minister praises Qatar’s role in Darfur stability

Khartoum: Sudanese State Minister at the Ministry of Industry Abdo Dawood Suleiman has praised the role of the State of Qatar in establishing lasting peace in the Darfur region of Sudan through the Doha Peace Agreement.

In a statement to Qatar News Agency (QNA), the Sudanese Minister said that the relations between the two countries were characterized by the generous joint contributions of the two countries in various fields, pointing out that the Qatari investments boosted the economic stability in the country by diversity in the fields of construction and upgrading of service and agricultural facilities.

He said that the Doha peace agreement played a major role in achieving sustainable peace and stability in Darfur. The Qatari efforts exceeded the peace process by supporting the programs of the Convention on the ground with generous and sincere contributions, including the establishment of model integrated villages and the promotion of voluntary programs and services for the displaced in their camps.

He pointed out that the Qatari support of the establishment of lasting peace in Darfur has not been stopped but continues as planned and is highly appreciated by the Sudanese government and people.

The official also stressed that the agreement enabled all to play their roles, the Ministry of Industry has trained thousands of Darfuris through industrial training project. It benefited IDPs in the camps, where they trained on small projects to improve their living conditions and transform them into productive societies. In addition, an integrated industrial rehabilitation program was implemented in all Darfur states and enabled them to export directly abroad, the export of industrial products directly from Darfur to China was witnessed last month.

مسئول سوداني يشيد بدور قطر في استقرار دارفور

أشاد الدكتور عبده داؤود سليمان وزير الدولة بوزارة الصناعة في السودان بدور دولة قطر في إحلال السلام الدائم في اقليم دارفور /غرب السودان/ عبر اتفاق سلام الدوحة.

وأشار في تصريح لوكالة الأنباء القطرية /قنا/ إلى أن العلاقات الشعبية بين البلدين تميزت بالمساهمات المشتركة الوافرة لمصلحة البلدين في مجالات متعددة، لافتاً إلى أن الاستثمارات القطرية عززت الاستقرار الاقتصادي في البلاد تميزت بالتنوع في مجالات الإنشاءات وترقية المنشآت الخدمية والزراعية وتعزيز البني التحتية التي تقوم عليها النهضة التنموية الشاملة للبلاد.

وقال إن اتفاق سلام الدوحة لعب دورا كبيرا لتحقيق استدامة السلام والاستقرار في دارفور وتجاوزت المجهودات القطرية عملية تحقيق السلام بدعم برامج الاتفاقية على أرض الواقع بمساهمات ثرية وصادقة تمثلت في إنشاء القرى النموذجية المتكاملة على أحدث نسق عالمي وتعزيز برامج العودة الطوعية وتقديم الخدمات للنازحين في معسكراتهم.

وأشار إلى أن المسيرة القطرية الداعمة لإرساء السلام الدائم في دارفور لم تنقطع وإنما تتواصل وفق ما هو مخطط لها وتجد تقديراً كبيراً من السودان حكومة وشعبا.

وأكد سليمان أن الاتفاقية مكنت الجميع من القيام بأدوارهم على أكمل وجه حيث قامت وزارة الصناعة بتدريب الآلاف من أبناء دارفور من خلال مشروع التدريب الصناعي المستمر، واستفاد من المشروع النازحون في المعسكرات حيث تدربوا على المشروعات الصغيرة لتحسين أوضاعهم المعيشية وتحويلهم لمجتمعات منتجة داعمة للاقتصاد القومي.. إضافة إلى ذلك تم إنفاذ برنامج تأهيل متكامل للبنية الصناعية في كافة ولايات دارفور وتمكينها من التصدير مباشرة للخارج حيث شهد الشهر الماضي تصدير منتجات صناعية مباشرة من دارفور إلى الصين.;

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *