Free from bird flu 0 300

Qatar is free from bird flu: Ministry

Doha: The Ministry of Public Health (MoPH) said no cases of bird flu were registered in the State of Qatar. The ministry said the disease is closely and continuously monitored by the National Influenza Center, which periodically scans samples to examine the types of viruses that are spread and to detect their strains and epidemiological patterns.

Through the food safety and environmental health departments of MoPH, an update follow up is held on epidemiological situation of animal health in all countries in cooperation with the Ministry of Municipality and Environment, and through the certified animal disease surveillance network. It is also issuing a list banning the importation of any foodstuffs from infected areas including bird flu.

As reported by specialized entity at the Ministry, the poultry sector is free from high intensity bird flu, as periodic surveys are carried out, proving safe from bird flu. In addition to careful monitoring of border crossings and sampling for analysis to verify its safety. It is noted that if there is a disease of this kind, the importation of food shipments from affected countries is automatically prohibited until they are confirmed to be free from diseases or infectious viruses, for the situation to go back to normal.

MoPH called for need to be accurate and obtain correct information from its official sources, where the ministry is committed to the principle of transparency and takes necessary measures when registering any disease that poses threat to public health.

«الصحة»: قطر خالية من إنفلونزا الطيور

أكدت وزارة الصحة العامة عدم تسجيل حالات لإنفلونزا الطيور في دولة قطر، مشيرة إلى أنه من الأمراض التي تخضع للرقابة الوبائية بشكل دقيق ومستمر عبر المركز الوطني للإنفلونزا؛ الذي يعمل على فحص العينات بصورة دورية، لرصد أنواع الفيروسات السارية، والكشف عن سلالاتها وأنماطها الوبائية.

يشار إلى أن وزارة الصحة العامة -ممثلة في إدارة سلامة الأغذية والصحة البيئية بالوزارة- تتابع المستجدات الخاصة بالوضع الوبائي للصحة الحيوانية لجميع الدول، بالتعاون مع الجهة المختصة في وزارة البلدية والبيئة؛ عبر شبكة مراقبة الأوبئة الحيوانية الموثقة، وتصدر قائمة بحظر استيراد أي مواد غذائية من المناطق الموبوءة بما فيها الإصابة بإنفلونزا الطيور.

كما أفادت الجهة المختصة بوزارة البلدية والبيئة خلوّ قطاع الدواجن من الإصابة بإنفلونزا الطيور عالية الضراوة، حيث يتم عمل مسوحات للدواجن بصورة دورية، وقد أثبتت سلامتها من الإصابة بإنفلونزا الطيور، إضافة إلى المراقبة الدقيقة للمنافذ الحدودية، وأخذ عينات للتحليل للتحقق من سلامتها.

ويشار إلى أنه في حال وجود مرض من هذا النوع؛ فإنه يتم تلقائياً حظر استيراد الشحنات الغذائية من الدول الموبوءة، إلى أن يتم التأكد من خلوّها من الأمراض، أو الفيروسات المعدية، وعودة الأمور إلى طبيعتها.

ويذكر أن مرض إنفلونزا الطيور يسببه فيروس شديد الضراوة ينتقل بين الطيور، إلا أن انتقاله من الطيور للإنسان لا يحدث إلا في ظروف نادرة وسط الأشخاص الذين لهم اتصال مباشر بالدواجن المصابة.

وتدعو وزارة الصحة العامة إلى ضرورة توخي الدقة والحصول على المعلومات الصحيحة من مصادرها الرسمية، وتلتزم الوزارة بمبدأ الشفافية مع اتخاذ الإجراءات اللازمة عند تسجيل أي مرض يشكل خطراً على الصحة العامة.;

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *