For cholera eradication in Yemen 0 167

QFFD and Unicef sign $5m pact for cholera eradication in Yemen

Doha: Qatar Fund for Development (QFFD) signed a $5m Cooperation Agreement with Unicef in response to Unicef’s call for the prevention and treatment of acute watery diarrhoea and cholera in Yemen.

Unicef reported that the social service systems in Yemen, including health, water, and sanitation are close to collapsing. In 2017 only 54 percent of humanitarian funding was received against an appeal of $339m. In 2018, Unicef is appealing for $312m to continue its humanitarian response. There are nearly 16 million people lacking access to clean water and sanitation, while over 11 million children need humanitarian assistance.

The QFFD stressed that this agreement comes in response to an urgent appeal launched by Unicef to donor countries in order to combat the spread of the disease. The seriousness of the health situation in Yemen necessitates the response of all countries to this urgent humanitarian appeal, where the State of Qatar has donated $5m to support Unicef’s efforts to eradicate the Cholera disease in Yemen, to reach half a million beneficiaries.

“The contribution from the Qatar Development Fund is critical for UnicefF’s response to the acute watery diarrhoea and cholera outbreak in Yemen, allowing us to continue prevention efforts and the delivery of life-saving assistance in water, sanitation, hygiene, health and nutrition for children across the country,” said Geert Cappelaere, Unicef Regional Director for the Middle East and North Africa.

This support is aimed at building National capacity in the health sector and its staff in order to prevent the spread of the disease and respond to new cases of illness. It provides immediate assistance through rapid response mechanisms and encouraging the Yemeni society to change human behaviour to prevent and treat cholera.

«صندوق قطر» يوقع اتفاقية مع «اليونيسف» لمواجهة الكوليرا باليمن

وقع صندوق قطر للتنمية اتفاقية تعاون مع منظمة اليونيسف، بقيمة 5 ملايين دولار، تلبية للاستجابة العاجلة للنداء الصادر من «اليونيسف» للقضاء على داء الكوليرا، ودعم مكافحة هذا المرض في اليمن. وصرحت منظمة اليونيسف بأن النظام الصحي في اليمن قريب من الانهيار، كما يبلغ إجمالي النداء الصادر من اليونيسف مبلغ 339 مليون دولار، فيما تمت تغطية 136 مليون دولار فقط من إجمالي الاحتياج، حيث إن هناك 19 مليون شخص يفتقرون إلى المياه النظيفة ومرافق الصرف الصحي، في حين أن 14 مليون شخص في حاجة ماسة إلى الرعاية الصحية الأساسية.

وأكد صندوق قطر للتنمية أن هذه الاستجابة جاءت تلبية لنداء عاجل أطلقته اليونيسف للدول المانحة لمكافحة انتشار المرض، وإن خطورة الوضع الصحي في اليمن تحتّم استجابة جميع الدول إلى هذا النداء الإنساني العاجل، حيث تبرّعت دولة قطر بمبلغ 5 ملايين دولار، لدعم جهود اليونيسف، للقضاء على داء الكوليرا في اليمن، وسوف تبلغ أعداد المستفيدين حوالي 500 ألف مستفيد.

وأكد السيد جيرت كابيلير، المدير الإقليمي لليونيسف لمنطقة الشرق الأوسط وشمال إفريقيا، أهمية الدعم المقدم من دولة قطر، وأوضح أن مساهمة صندوق قطر للتنمية أمر بالغ الأهمية بالنسبة لاستجابته للنداء العاجل الذي أصدرته اليونيسف، للقضاء على داء الكوليرا الحاد وتفشيه في اليمن، وأضاف أن هذا الدعم سوف يسمح بمواصلة جهود الوقاية وتقديم المساعدات المنقذة لحياة الكثيرين في مجالات المياه والصرف الصحي والنظافة والصحة والتغذية للأطفال.

يذكر أن هذا الدعم يهدف إلى بناء القدرات الوطنية في مجال قطاع الصحة والعاملين فيه، للاستجابة للحالات المتزايدة والجديدة لهذا المرض، وتركز على كيفية التعامل مع العقاقير الجديدة المضادة لأمراض الكوليرا، كما يتناول الدعم تقديم مساعدة فورية من خلال آليات الاستجابة السريعة، وتشجيع المجتمع اليمني على تغيير السلوك الإنساني للوقاية والعلاج من الكوليرا.;

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *