Be cautious during fog 0 305

Motorists advised to be cautious during fog

Doha: The General Directorate of Traffic advised drivers to take caution when driving in the fog due to short distance visibility, and the high probability of accidents, as well as its effects on the traffic flow.

Assistant Director of Traffic Awareness Department Major Jaber Mohamed Odaiba stressed on several aspects of safe driving during the fog, some of which including the vehicle and others include the drivers.

He stressed on the importance of the vehicle to be qualified and in good shape, in terms of light signals, windows and tyre safety. He also pointed to the need to follow signs on the way, and to not change lanes, or exceed the specified speeds of the road.

He also pointed to the driver’s relation with other road users, stressing the importance of using road sings, such as the use of signals, reflective triangle in case of car breakdown and placing it away from the car, as well as placing the car in the right location away from traffic flow.

Major Odaiba warned of some mistakes made by some drivers such as following the specified road speed, even if it is at a pace that is commensurate with their level of vision, which is wrong

Heavy Fog over Doha from the early morning hours.
pic; Baher Amin

He also called on drivers to avoid some wrong driving behaviours during the fog, such as using the brakes vigorously, changing lanes, using the high beam head lights, which would only lessen the visibility further.

He stressed on the importance of leaving an appropriate distance between other cars during the fog, and to use roads that are not crowded, and to keep the windows partially open in order to hear the sounds of other vehicles.

Traffic Officer Fahad Abu Hindi urged drivers to stop their vehicles in case of no visibility during heavy fog or sandy winds. He also added that traffic patrols stop trucks from driving during fogs and low visibility.

He also called on drivers not use the hazard lights continuously during the rain or fogs, and stressed to use them only when needed.

Driving during bad weather conditions requires more attention and caution as well as safety procedures for safe driving.

المرور تحدد اشتراطات القيادة أثناء الضباب

قال الرائد جابر محمد عضيبة، مساعد مدير إدارة التوعية المرورية بالإدارة العامة للمرور، إن القيادة الآمنة في الضباب تحتاج توافر عدة محاور، منها ما يتعلق بالمركبة، بمعنى أن تكون سليمة ومؤهلة للسير، من حيث الإشارات الضوئية ومساحات الزجاج وسلامة الإطارات، ومنها ما يتعلق بالطريق من حيث اتباع السائق للإشارات الدالة في الطريق، والالتزام بعدم الانتقال من حارة إلى حارة أخرى، أو السرعات المحددة للطريق.

وأضاف الرائد جابر عضيبة، في بيان أصدرته إدارة العلاقات العامة بوزارة الداخلية أمس، أن هناك محوراً خاصاً بعلاقة سائق السيارة مع غيره من سائقي السيارات على الطريق والتفاهم معهم من خلال الإشارات، وكذلك استخدام المثلث العاكس في حالة توقف السيارة ووضعه في مكان مناسب بعيداً عن السيارة، وتحريك السيارة في حالة توقفها بعيداً عن نهر الطريق.

ودعا عضيبة سائقي السيارات إلى توخي الحذر في القيادة أثناء الضباب، وتوخي وقوع أخطاء من بعض سائقي السيارات، قد لا يدركون مدى خطورتها، مثل عدم الاهتمام بالقيادة بسرعة تتناسب مع مستوى الرؤية، فيتصور كثير من السائقين أنهم بمأمن طالما يسيرون بسرعة الطريق المقررة، كما يجب مراعاة عدم استخدام المكابح بقوة أثناء الضباب، حتى لا يتفاجأ بهذا التصرف سائقي السيارات القادمة من الخلف، مما يربكهم ويعرض الجميع لارتكاب حادث (الاصطدام). وأشار إلى أنه يجب كذلك على سائقي السيارات في الضباب ألا يعمدوا إلى استخدام الأنوار العالية، اعتقاداً منهم أنها تكشف الطريق وتزيد مسافة الرؤية، وهو أمر خاطئ تماماً، لأن الضوء العالي ينعكس على قطرات الماء العالقة، ويشكل ما يشبه المرآة العاكسة فيرتد جزء من الضوء في عيني السائق ويزيد من تعذر الرؤية.

وأكد مساعد مدير إدارة التوعية المرورية أن ترك مسافة مناسبة مع السيارة في الأمام وما حولها في الجوار يعد نوعاً من الأمان، مشيراً إلى أن تغيير المسار أثناء القيادة في الضباب من الأمور الخطيرة، التي يجب أن يتنبه لها سائق السيارة أثناء الضباب.

من جانبه، أكد النقيب فهد أبو هندي، ضابط الحركة المرورية بالإدارة العامة للمرور، على ضرورة التوقف بالسيارة حال انعدام الرؤية أثناء الضباب الكثيف أو الرياح المحملة بالرمال والأتربة، مشيراً إلى أن دوريات المرور في حالة الضباب وضعف الرؤية تمنع الشاحنات من السير تماماً، بالإضافة إلى عدم تشغيل الأنوار الرباعية المتقطعة (الانتظار) أثناء القيادة في المطر أو في أجواء الضباب، لأنها تستخدم فقط في حالات التوقف الطارئ. ويشير إلى أن السبب الرئيس لوقوع الحوادث المرورية عدم ترك مسافة بين المركبات في ظل الأوضاع الجوية المتقلبة، فضلاً عن تقلب الطقس من ضباب وهطول الأمطار، خاصة أن عدم ترك مسافة بين المركبات مع السرعة في حال تعذر الرؤية يؤدي إلى صعوبة السيطرة على المركبة وإيقافها في الوقت المطلوب.;

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *