A year of achievements 0 108

Qatar: A year of achievements

The year 2017 will be remembered as a year of resilience, steadfastness and determination for the State of Qatar as the country and its residents overcame challenges. The unjust siege imposed on Qatar and its people and residents has been at the forefront of the crises that have attracted the attention of the world. It was also a challenge and a real test for the Qatari will and determination. Thanks to God Almighty, and with the wisdom of our leadership, Qatar faced the siege and its challenges with strength, and dealt with the crisis with professionalism and credibility that won the admiration and respect of the world.

Emir’s address
On July 21, the Emir H H Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani addressed the citizens and residents on the current situation and future directions of Qatar in light of the Gulf crisis, and affirmed Qatar’s readiness for a solution based on the principles of sovereignty. In the UN General Assembly, the Emir addressed Qatar’s blockade and called “for an unconditional dialogue based on mutual respect for sovereignty”.

2018 Infrastructure Projects
Ashghal will implement infrastructure projects worth QR21.8bn. 90% work on main roads leading to 2022 FIFA World Cup stadiums will be completed. Ashghal will carry out a total of 19 infrastructure projects in 12 areas. The authority will complete 113km of highways, including 20 new main intersections. Nine projects in the health and education field will be completed. A total of 47 factories will be refurbished to boost Qatari industrialists and producers. A total of QR11.08bn were allocated for establishing highways; QR8.88bn for infrastructure and roads and QR1.84bn for sewer pumping stations.

Ownership
The Cabinet approved the draft law on regulating non-Qatari ownership and use of real estate. Non-Qataris may own and use real estate, in the areas and in accordance with the conditions, controls and benefits specified by a decision from the Cabinet and based on the suggestion of the commission for regulating non-Qatari ownership and use of real estate.

National Database
Emir issued Law No. 24 of 2017 on the ‘National Address’. The law stipulates creating a national database of addresses of individuals and entities. The addresses of nationals and expatriates must include details of residency, mobile and land line numbers, e-mail, work address, permanent address abroad if any, and other additional information.

Qatar-US MoU
Qatar and the United States, on July 11, signed a memorandum of understanding on combating the financing of terrorism, and the US State Department confirmed that the memorandum of understanding is a good example for other countries.

Hospital Complex
New hospital complex of Hamad Medical Corporation (HMC) was officially opened in December by Emir H H Sheikh Tamim bin Hamad Al Thani, and it marked the largest healthcare expansion in the region. The hospitals will have 500 new beds as well as 3,000 highly trained clinical and support staff. The new Medical City complex will provide patients with access to an unprecedented level of care by increasing bed capacity and granting faster access to specialised treatment.

WISE Prize
H H Sheikha Moza bint Nasser, Chairperson of Qatar Foundation, presented the sixth WISE Prize for Education to Patrick Awuah, founder and president of Ashesi University College, a private, not-for-profit institution that has become one of Ghana’s premier universities in little over a decade.

Qatar National Library
Qatar National Library, a member of Qatar Foundation, opened its doors for the public in November, offering around one million books in 20 languages. It is destined to become one of the world’s preeminent centres of learning, research, and culture, and also a guardian of the region’s heritage.

Water Storage
The Water Security Mega Reservoirs, an ambitious Project of Qatar General Electricity and Water Corporation (Kahramaa) with one of the largest storage capacity in the world is being implemented smoothly at a cost of QR17bn to meet the growing demand of water in the country.

Labour Camps
The Ministry of Municipality and Environment allocated seven sites for permanent residential labour camps in different areas of the country. With a total area of 6,545,157 sqm, the sites can accommodate up to 197,000 workers.

قطر تواصل مسيرتها لتحقيق رؤية 2030

عام النجاحات الاقتصادية وتصدّر المؤشرات الدولية

اصلت دولة قطر تحقيق إنجازاتها الاقتصادية خلال العام الماضي، متقدمة بخطى ثابتة نحو تحقيق الأهداف التنموية للرؤية الوطنية 2030، ولم تغب إنجازات الاقتصاد الوطني عن مختلف المؤسسات العالمية التي صنفت قطر ضمن الأفضل دولياً في القطاع المالي والنقل البحري والجوي، ومناخ الأعمال بشكل عام.

وقد صنفت منظمة التجارة العالمية دولة قطر خلال العام الماضي ضمن أفضل 20 دولة على مستوى العالم في مؤشر التنافسية في مجال الخدمات.

كما احتلت قطر مراتب متقدمة في كتاب التنافسية العالمي الصادر عن المعهد الدولي للتنمية الإدارية (IMD) عام 2017، بتبوئها المرتبة الثامنة بين 63 دولة معظمها متقدمة، في محور الأداء الاقتصادي، والمرتبة 11 في محور الكفاءة الحكومية، والمرتبة 12 في محور كفاءة قطاع الأعمال.

تطور مستمر لإنتاج النفط والغاز

شهد قطاع الطاقة القطري العديد من الإنجازات خلال العام الماضي؛ تمثلت في توسعة حقول الإنتاج للنقط والغاز وتطويرها. ففي فبراير 2017، تولى حضرة صاحب السمو الشيخ تميم بن حمد آل ثاني أمير البلاد المفدى، تشدين مشروع مصفاة «لفان 2»، لتتضاعف طاقة قطر لتكرير المكثفات إلى حوالي 292 ألف برميل يومياً، مما جعل راس لفان واحداً من أكبر مواقع تكرير المكثفات في العالم. وفي يوليو 2017، تم إطلاق شركة نفط الشمال بالشراكة بين قطر للبترول وتوتال الفرنسية، لتطوير وتشغيل حقل الشاهين البحري الموجود في المياه القطرية على بعد 80 كيلومتراً من شمال راس لفان، ويتضمن 33 منصة بحرية، وحوالي 300 بئر، وهو أكبر حقل نفطي بحري في قطر، وأحد أكبر حقول النفط البحرية في العالم.

كما أعلنت قطر، يوليو الماضي، عزمها زيادة إنتاجها من الغاز المسال بنسبة 30 %؛ من 77 مليون طن إلى 100 مليون طن سنوياً بحلول عام 2024، من خلال تطوير القطاع الجنوبي لحقل الشمال.

الصناعة القطرية تحقق طفرة

غير مسبوقة

شهد القطاع الصناعي القطري طفرة غير مسبوقة خلال العام الماضي، حيث تمكن أكثر من 35 مصنعاً من بدء الإنتاج خلال النصف الثاني من العام، ونجحت مصانع كثيرة قائمة في مضاعفة طاقتها الإنتاجية، وتمت الموافقة على إنشاء أكثر من 60 مصنعاً جديداً، لتضاف إلى الـ 728 منشأة صناعية قائمة ومقيدة في السجل الصناعي بغرفة قطر في نهاية شهر يوليو الماضي من العام الماضي، ويقدر حجم استثماراتها بـ 262 مليار ريال.

كما أعلنت وزراة الطاقة والصناعة -خلال معرض «صنع في قطر 2017»- أنها قامت بمنح نحو 200 ترخيص صناعي خلال النصف الثاني من العام 2017.

وشهدت مبادرة «امتلك مصنعك خلال 72 ساعة»، التي أطلقتها اللجنة التنسيقية لإدارة نظام النافذة الواحدة في قطر، إقبالاً واسعاً من القطاع الخاص منذ إطلاقها في يونيو الماضي، حيث فاقت الطلبات ثمانية آلاف طلب تنافست على 250 فرصة استثمارية، وفق بيانات أوردتها غرفة قطر.

وجرت الموافقة على طلبات إنشاء 63 مصنعاً ضمن المرحلة الأولى من المبادرة، بإجمالي استثمارات تبلغ حوالي 2.5 مليار ريال، في قطاعات الصناعات الغذائية؛ التي استحوذت على 22 مصنعاً، إلى جانب الصناعات الدوائية والكيميائية، والكهرباء والمعادن، وصناعة الآلات، وفق بيانات غرفة قطر.

بنوكها وشخصياتها في صدارة المشهدين العربي والعالمي

قطر تنجح في الحفاظ على ريادتها المالية خلال 2017

حصدت المؤسسات المالية القطرية أفضل الجوائز المالية للعام 2017، في التصنيف السنوي الذي تجريه مجلة «ويرلد فاينانس» العالمية. وحصل جهاز قطر للاستثمار على جائزة أفضل صندوق سيادي في منطقة الخليج لعام 2017، وعلى جائزة أفضل صندوق سيادي بالمنطقة في بناء علاقات مع المستثمرين، وذلك في التقييمات السنوية التي تصدرها مجلة «ويرلد فاينانس» للمؤسسات المالية وشخصيات الأعمال والتجارة بمنطقة الخليج، وأعلنت عنها يوم الاثنين على موقعها.

يُذكر أن جهاز قطر للاستثمار تأسس في عام 2005، وتقدر موجوداته في العام الجاري 2017 بحوالي 335 مليار دولار.

وأكد تقرير التنافسية العالمي -الصادر عن المؤتمر الاقتصادي العالمي- أن سوق رأس المال القطري يعدّ أفضل وأهم سوق مالي في المنطقة العربية، ومن أفضل عشرة أسواق مالية على المستوى العالمي في العديد من المؤشرات المرتبطة بقياس أداء سوق رأس المال. حيث جاء السوق القطري في المرتبة الأولى عربياً، وفي المرتبة العاشرة على المستوى العالمي، وفي مؤشر «تشريعات الأوراق المالية» بالتقرير ذاته جاء سوق رأس المال القطري أيضاً في المرتبة الأولى عربياً والتاسعة عالمياً من بين 137 سوقاً مالياً.

وفي هذا السياق، حصلت قطر كذلك على جائزة «أفضل رجل أعمال في الخليج»، وأفضل مساهم في تطوير صناعة التمويل الإسلامي، وكانت من نصيب الشيخ خالد آل ثاني الرئيس والمدير التنفيذي لبنك قطر الدولي الإسلامي.

تميز

وتصدرت مجموعة «QNB» -أكبر مؤسسة مالية في الشرق الأوسط وإفريقيا- في أكتوبر الماضي قائمة أفضل 100 بنك من البنوك العربية لعام 2017، وفقاً لمجلة «ذي بانكر» العالمية.

وشهدت مجموعة «QNB» عاماً حافلاً بالإنجازات؛ حيث تمكنت في 2017 من المحافظة على لقب العلامة التجارية الأعلى قيمة في منطقة الشرق الأوسط وإفريقيا، وذلك وفقاً للتقييم السنوي الذي أجرته مؤسسة «براند فاينانس» ونشرته مجلة «ذي بانكر»؛ لترسخ بذلك وجودها على قائمة أفضل 500 علامة مصرفية في العالم، ولتصبح مرتبتها العالمية 60 على مستوى العالم، بالإضافة إلى تصنيف جودة العلامة بـ (AA+) وهو تصنيف «قوي جداً»، لتكون بذلك العلامة المصرفية القطرية الوحيدة ضمن أول 100 علامة تجارية مصرفية في العالم. وحصل بنك قطر للتنمية على جائزة أفضل مصرف في منطقة الخليج لتمويل الأعمال التجارية الصغيرة والمتوسطة. وحصلت كذلك شركة قطر للصناعات على جائزة أفضل شركة في التنمية الصناعية.

تقدير

ونال مصرف قطر الإسلامي، في مارس 2017، جائزة «أفضل مؤسسة مالية إسلامية في قطر ودول مجلس التعاون الخليجي» لعام 2017 من مجلة «جلوبال فاينانس»؛ حيث جاءت هذه الجائزة تقديراً للنمو الملحوظ الذي حققه المصرف في ترسيخ مكانته باعتباره مؤسسة رائدة في دول الخليج، وتعزيز دوره القيادي في سوقه المحلي في قطر.;

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *