144 projects in Kosovo 0 1453

Qatar Charity finances 144 projects in Kosovo

DOHA: Qatar Charity has financed 144 income generation projects to support needy people of Mitrovica, Kosovo in 2017. The organisation also signed agreements to fund 60 other projects, said a release.

The nineties in Mitrovica, Kosovo were a chapter of a devastating conflict that greatly damaged the city. The aftermath of the war crippled the infrastructure, destroyed the lives of thousands, and caused a severe poverty.

Qatar Charity’s priorities are to improve the lives of the affected families through improving their income and help them start a business of their own. Income generation projects will restore people’s sense of equality, opportunity, and dignity.

In the year of 2017, Qatar Charity successfully managed to fund 144 projects as part of its economic empowerment plan for the district of Mitrovica.

Last May, 64 projects were financed while 80 others were distributed in a ceremony attended by Ajim Behitri, Mayor of Mitrovica District; Khalid Abdullah Al Yafei, Head of Project Management in Qatar Charity; and Biraam Kosumi, Deputy Minister of Public Administration in Kosovo.

The funded projects vary according to fields that include: agricultural greenhouses, agricultural machinery, rearing cattle (Cows & sheep for milk), apiaries, and commercial stores.

While delivering a speech during the ceremony, Al Yafei stated” Qatar Charity works tirelessly to improve the lives of those in need through increasing their income, creating more jobs opportunities, and financing their small yet impactful projects”

Mayor of Mitrovica district, Ajim Behitri expressed his appreciation and gratitude for the support provided by the people in Qatar. He thanked Qatar Charity for its dedication and hard work for the betterment of the society of Kosovo and the great impact on the lives of thousands of orphans and families.

Deputy Minister of Public Administration in Kosovo, Biraam Kosumi expressed his happiness to attend the ceremony and made a plea to all charitable organizations around the globe to stand for the people of Kosovo and take Qatar Charity as a model of dedication, hard work, and quality of projects.

In addition, Qatar Charity sponsors 200 orphans in the city and aspires to make a real change in the lives of all those in need.

قطر الخيرية: «التمكين» وسيلتنا لتنمية متروفيتسا بكوسوفا

تولي «قطر الخيرية» اهتماماً خاصاً لتنمية متروفيتسا بكوسوفا؛ لأنها كانت من أكثر المناطق تأثراً بالنزاع الواقع في نهاية التسعينيات من القرن الماضي، وهو ما ألحق أضراراً في بنيتها التحتية وتدنّي المستوى المعيشي لسكانها. وتحتل المشاريع الصغيرة المدرّة للدخل مساحة مهمة من المشاريع التنموية التي تنفّذها «قطر الخيرية» لصالح الأسر الفقيرة وأسر الأيتام في هذه المدينة الحدودية؛ لتمكينهم من الاعتماد على أنفسهم معيشياً، وتحويلهم إلى فئات منتجة.

حفل التوزيع

وخلال عام 2017، جرى توزيع 144 مشروعاً من مشاريع التمكين الاقتصادي، 64 منها وُزّعت في شهر مايو الماضي، فيما وُزّع 80 مشروعاً مؤخراً (ديسمبر من 2017) في حفل خُصّص لذلك، بحضور كل من أجيم بهتيري رئيس بلدية متروفيتسا، والمهندس خالد عبدالله اليافعي مدير إدارة المشاريع بالإدارة التنفيذية للعمليات الدولية في «قطر الخيرية»، والسيد بيرام كوسومي نائب وزير الإدارة العامة.

وتتنوع المشاريع وفقاً للمجالات التالية: بيوت للزراعات المحمية (صوبة زراعية)، وموتورات زراعية، وتربية مواشٍ (أغنام وأبقار حلوب)، ومناحل عسل، ومحالّ تجارية.

وفي كلمة له خلال حفل توزيع المشاريع على المستفيدين، قال السيد خالد عبدالله اليافعي: «إن جهود (قطر الخيرية) مستمرة لحماية الفئات الأكثر احتياجاً، وتحسين أوضاعهم المعيشية، من خلال آلية تنموية متكاملة للنهوض بالمناطق المستفيدة بكوسوفا، وتأتي على رأسها مدينة متروفيتسا».

توقيع اتفاقية جديدة

وأعرب السيد أجيم بهتيري -رئيس بلدية متروفيتسا- عن عميق امتنانه وشكره للشعب القطري؛ لتعاونه الدائم مع الشعب الكوسوفي، ومد يد العون له، ولجهود «قطر الخيرية» المتميزة في رفد التنمية بكوسوفا، ومساعدة المحتاجين والأيتام، وتحقيق الأثر الملموس في حياة العائلات المستفيدة.

كما عبّر السيد بيرام كوسومي -نائب وزير الإدارة العامة- عن سعادته البالغة لحضوره هذا الحفل، ومشاركة «قطر الخيرية» هذا الحدث، وتمنى أن تحذو المؤسسات الإنسانية الأخرى حذو «قطر الخيرية» في التنسيق والتعاون مع الجهات المحلية ذات العلاقة في كوسوفا، وفي جودة الأداء وتنوع المشاريع.

كما أعرب المستفيدون من تلك المشاريع عن سعادتهم البالغة بتوزيع المشاريع عليهم، آملين من «قطر الخيرية» تواصل جهودها؛ ليستفيد أكبر قدر ممكن من الأسر المحتاجة.

وتقديراً لجهود «قطر الخيرية» التنموية والإنسانية بكوسوفا، قام رئيس البلدية في نهاية الحفل بإهداء السيد خالد اليافعي درع البلدية وشهادة شكر، عرفاناً لها على ما تقوم به من خدمات جليلة.

وتواصلاً لتوسع «قطر الخيرية» في جانب توزيع المشاريع المدرّة للدخل بالمدينة، قام مدير إدارة المشاريع بـ «قطر الخيرية» ورئيس بلدية متروفيتسا بتوقيع اتفاقية لتنفيذ 60 مشروعاً جديداً، وذلك على هامش الاحتفال، في خطوة تهدف إلى دفع عجلة التنمية في المدينة قدماً نحو الأمام.

وتكفل «قطر الخيرية» 200 يتيم في المدينة، وتأمل من خلال مكتبها في كوسوفا أن تساهم مشروعاتها في إحداث فرق في حياة المستفيدين، والإسهام في جهود التنمية المستدامة لمتروفيتسا.;

Previous ArticleNext Article

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *